Archiwum dnia: 26 lutego 2019

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

21 lutego obchodziliśmy święto języka ojczystego – u nas polszczyzną inaczej nazywanego. Uczniowie klas I-III zapoznali się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi pochodzenia, historii naszego języka. Była to też okazja aby zwrócić uwagę jak istotna jest w dobie skrótów, symboli, emotikonów, dbałość o poprawność językową w mowie, piśmie. Jest to wyraz naszej tożsamości, świadczy o naszej kulturze lub jej braku.

Uczniowie klasy pierwszej recytując wierszyki, tzw. łamańce językowe dali próbkę tego jak bogaty i czasami niełatwy w wymowie jest język polski. Następnie uczniowie podzieleni na grupy zmierzyli się z różnorodnymi zadaniami językowymi, gramatycznymi, ortograficznymi, w formie krzyżówek, kodów, wykreślanek, kolorowanek, historyjek obrazkowych itp.

Okazało się, że wspólnymi siłami uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z większością zadań, udowadniając, że „nie taki język straszny…” 😀

« z 2 »

O świętym Jerzym, patronie rycerzy i pogromcy smoka.

Rycerze to wdzięczny temat zajęć. Tak też było i tym razem, kiedy klasy 4-5, na łączonych zajęciach, poszerzyły swoją wiedzę o legendach i historii Europy. Uczniowie zrozumieli znaczenie pojęcia „legenda”,  rozbudzili zainteresowania przeszłością.  Zajęcia odbyły  się częściowo w zabytkowym kościele, w formie wycieczki pozaszkolnej. W naszej drewnianej świątyni widnieje malowidło przedstawiające walkę świętego Jerzego ze smokiem. Uczniowie zapoznali się z legendą i  reprodukcją obrazu Paolo Uccello „Walka św. Jerzego ze smokiem”, a także tekst legendy. W myśl zasady, że nauczanie powinno być holistyczne, a więc całościowe, treści zostały zintegrowane  z treściami historycznymi  i regionalnymi oraz religijnymi

Dzieci – niektóre – zaskoczył fakt, że nasz zabytkowy kościółek kryje takie tajemnice, jak malowana historia świętego Jerzego (na zdjęciu w galerii).
W szkole dzieci na podstawie reprodukcji obrazu  wklejonej do zeszytów tworzyły dialogi między rycerzem, smokiem i księżniczką, a następnie opowiadanie z dialogiem. Całość ilustrowało nagranie Jacka Kaczmarskiego „Przyczynek do legendy o Św. Jerzym”.
Zajęcia zostały zrealizowane na podstawie scenariusza nagrodzonego wraz z programem „Ale my mamy skrzydła”przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Julia Miśkowicz