Archiwum autora: adminszkola1

SMOG W NASZEJ SZKOLE! WARSZTATY O POWIETRZU I O … SMOGU

Jest to coś czego nie widać, a bez tego czegoś nie możemy żyć, jeśli to jest bardzo zanieczyszczone czujemy się źle i chorujemy – co to jest? Po prostu powietrze. O powietrzu i o tym, co go niszczy, czyli smogu rozmawiali uczniowie naszej szkoły podstawowej podczas warsztatów zorganizowanych z okazji tegorocznego Dnia Ziemi – co prawda dzień ten obchodzony był na całym świecie 22 kwietnia, ale  o Ziemi trzeba pamiętać cały rok. I tak uczniowie poszczególnych klas  zastanawiali się nad tym czym jest samo powietrze, jak go opisać, co go zanieczyszcza i najważniejsze jak o nie dbać, czyli czym nie palić w piecu. Oczywiście nie zabrakło miejsca na problem SMOGU (z ang. smoke – dym i fog mgła), który szczególnie zimą daje o sobie znać, a przez który cierpi cała ziemia, a w tym szczególnie ludzie. A o tym jak sobie z nim poradzić, opowiadała prowadząca warsztaty pani Małgorzata Olejarz – ekodoradca z naszego UG. Były i filmiki, ciekawostki, doświadczenia, zajęcia w grupach i mnóstwo informacji, które można wykorzystać w życiu na co dzień. Uczniów zaciekawiły zajęcia – na pewno będą bardziej dbać o to aby powietrze wokół było czystsze,  czasem trzeba tak niewiele – na początek wystarczy spalać w piecu węgiel czy drewno – NIE WOLNO SPALAĆ W NIM ŚMIECI, bo wtedy sami niszczymy swoje zdrowie, po prostu: SMOG ALBO ZDROWIE więc wybór jest prosty: NIE TRUJ SIEBIE I INNYCH! Dziękujemy naszemu ekodoradcy za lekcję!

Warsztaty zostały zrealizowane przez Ekodoradcę Małgorzatę Olejarz z Urzędu Gminy w Łapszach Niżnych w ramach projektu „Wdrażanie Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze”/LIFE-IP MAŁOPOLSKA/LIFE14 IPE PL 021 dofinansowanego ze środków programu LIFE Unii Europejskiej.

« 1 z 3 »

 

Lektura… na wieszaku

Praca z książką może być niebanalna, ciekawa i kreatywna! Przekonajcie się sami

Od jakiegoś czasu staram się, by omawianiu lektur towarzyszyły aktywne formy. Metody takie angażują uczniów proces dydaktyczny i są dla nich bardzo korzystne – samodzielnie zdobyta wiedza i umiejętności mają większą wartość i są trwalsze. Wielką wartość ma też działanie i towarzyszące mu emocje. Uczniowie bardzo nie lubią się nudzić na lekcjach, a mnie zależy na tym, aby z chęcią przychodzili na zajęcia i aktywnie w nich uczestniczyli. Jak tego dokonać? Trzeba pamiętać o powiedzeniu Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Choć słowa te mają już ponad 2500 lat, to nadal są aktualne. Wymyślanie wciąż atrakcyjnych lekcji dla uczniów nie jest łatwe, więc staram się znaleźć inspiracje na ciekawe lekcje – nie tylko mojego autorstwa!

Czy każda książka musi stać na półce?

Klasy 5 i 6 próbowały swych sił w tworzeniu lektury na wieszaku. Metoda podobna do lapbooka, wymaga od ucznia uważnego przeczytania książki i zwracania uwagi na szczegóły. Tworzenie wieszaka daje wiele radości.

Nie wiedząc o tym sposobie, dzieci były ciekawe, co im z tego wyjdzie. Spróbowali i… pomysł „mobilnej książki” na wieszakach bardzo przypadł do gustu uczniom.

Uczniowie utrwalali w ten sposób swoją wiedzą na temat lektury „Tajemniczy ogród” oraz „Bracia Lwie Serce”

Wszystkie wieszaki były fantastycznie, zaangażowanie uczniów ogromne, każdy pracował! A teraz możemy się pochwalić niesamowitymi efektami! Zapraszam do podziwiania!

Julia Miśkowicz

« 1 z 4 »

„Nie stój, ale ratuj – nauka pierwszej pomocy”

W piątek 11 maja przedstawiciele  OSP w Trybszu przeprowadzili w naszej szkole warsztaty z nauki pierwszej pomocy w ramach realizowanego przez nich projektu „Nie stój, ale ratuj – nauka pierwszej pomocy”. Zajęcia odbyły się w trzech grupach wiekowych: przedszkole, kl. I-III i kl. IV-VII. Strażacy dostosowali odpowiednio metody i zakres wiedzy do wieku dzieci. Wykorzystując sprzęt szkoleniowy i ratowniczy, którym dysponują (m.in. defibrylator AED, manekiny, szyny Kramera, nosze, materiały opatrunkowe itd.) przedstawili zasady udzielania pierwszej pomocy, w różnych przypadkach zagrożenia życia i zdrowia.

Dziękujemy serdecznie naszym strażakom za poświęcony czas, przekazaną wiedzę i umiejętności, a także prezenty dla uczestników szkolenia. Mamy nadzieję, że ta kolejna lekcja z zakresu pierwszej pomocy sprawi, że nasi wychowankowie nie pozostaną obojętni i będą odpowiednio reagować kiedy zagrożone będzie czyjeś zdrowie i życie.

« 1 z 11 »

„Spiska Czytanka”

9 maja w naszej szkole odbył się szkolny etap Konkursu Czytelniczo – Plastycznego „Góralskie Cytanie” Gwarowych Tekstów Literatury Regionalnej Spisza. Chętni uczniowie z klas I – VII mieli za zadanie przeczytać fragment wybranego lub wylosowanego tekstu ze „Spiskiej Czytanki” ze wskazanych w regulaminie. Odpowiadając na pytania lub rozwiązując test musieli się również wykazać znajomością treści opowiadań, gwarowych wyrażeń, słów.

Ostatecznie do etapu rejonowego Konkursu zakwalifikowani zostali:

w kategorii klas I-III: Karolina Rabiańska  i Laura Wyrostek z kl. III

w kategorii kl. IV-VII: Anna Budziszowska z kl. IV i Bartłomiej Budz z kl. VII.

Przy okazji podane zostały również wyniki konkursu poezji i pieśni patriotycznej, który odbył się 30 kwietnia. Zwycięzcom wręczono nagrody.

« 1 z 7 »

 

„Detektywi na tropie… Umarłej Drogi”

W ramach zajęć historycznych grupa „Detektywi na tropie… historii” odbyła w dniu 10 maja wycieczkę. Niby zwykła, bo po polach naszej wsi, ale jednocześnie niezwykła. Przeszliśmy szlakiem od Nowin, poprzez Niedźwiedzie i Jonową Sopke aż do Umarłej Drogi. Umarłą Drogą powędrowaliśmy aż do Trzeciego Potoka i popod Kocurówki do Polynic. Stamtąd już „tylko” krok na Psiorki, a potem drodzyskami do Gawronowej Ulicy. Podczas wycieczki „detektywi” dowiedzieli się o legendach i historii związanych z mijanymi miejscami. Większość z nich pierwszy raz miała okazję być w tej części Trybsza. Jest to najpiękniejsze miejsce w Trybszu, z tym zgodzili się wszyscy uczestnicy. Sprzyjająca pogoda pozwoliła na zachwycanie się widokami, mogliśmy po drodze posłuchać śpiewu ptaków, szumu rzeczki i wiatru (w tym celu przez pewien czas wędrowaliśmy w milczeniu).  Uczniowie dostrzegli, że mieszkają w pięknym miejscu.

Polecamy tę trasę na wakacyjne spacery. Warto pokazywać dzieciom, że wokół nich dzieje się tyle piękna. Wycieczka miała też na celu zapoznanie dzieci z topografią wsi i nazwami miejscowymi, ich pochodzeniem. Myślę, że się udało.

Julia Miśkowicz

« 2 z 4 »

Podsumowanie turnieju BRD

http://nowy-targ.policja.gov.pl/pl/aktualnosci/uroczyste-wreczenie-nagrod-laureatom-brd

« 1 z 2 »

Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja

Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja to wspaniała okazja do zorganizowania konkursu recytatorskiego i piosenki patriotycznej.  W tym roku szkolnym tak właśnie zrobiliśmy. Nie było tradycyjnej akademii. Jej miejsce zajęły zmagania z poezją i piosenką patriotyczną.

Z pomocą wychowawców i nauczycielki języka polskiego w klasach odbyły się eliminacje do konkursu recytatorskiego. Do zmagań przed widownią stanęło 24 uczniów i wychowanków przedszkola.

Finał konkursu odbył się 30 kwietnia i uświetnił obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. W kategorii oddziałów przedszkolnych najlepszymi okazały się: na pierwszym miejscu Amelia Wyrostek z klasy 0, na drugim – Agnieszka Budziszowska z oddziału przedszkolnego, na trzecim- Lena Sarna, także z klasy 0.

Spośród recytatorów klas I-III uznanie jury, którym była zgromadzona na Sali publiczność, zdobyła Laura Wyrostek, zajmując pierwsze miejsce, tuż za nią, na miejscu drugim uplasował się Grzegorz Wadowski, a na trzecim – Karol Gronka.

W klasach starszych bezkonkurencyjny okazał się Bartłomiej Budz z klasy 7, za nim Olivia Gronka, a dalej Emilia Sarna.

Oprócz tego całe grupy uczniów oraz duety i tria  przygotowywały się do prezentowania piosenek i pieśni patriotycznych.  Do zmagań przed widownią stanęło 8 grup uczniów i wychowanków przedszkola.

Finał konkursu także miał miejsce się 30 kwietnia. W kategorii oddziałów przedszkolnych najlepszym okazał się oddział maluszków śpiewający piosenkę „Tu wszędzie jest moja Ojczyzna”.

Spośród klas I-III uznanie jury, którym była zgromadzona na sali Publiczność, zdobyła zjednoczona klasa II i III z piosenką „Rozkwitały pąki białych róż”.

W klasach starszych bezkonkurencyjny okazał się duet Katarzyna Majerczak i Gabriela Rabiańska  z klasy 6.

Wszyscy otrzymali nagrody rzeczowe. Serdecznie im gratulujemy!

Dekorację stanowiły prace klas – plakaty o 100-leciu Odzyskania przez Polskę Niepodległości – wszak mamy okrągłą rocznicę. Podczas uroczystości zaprezentowana została także prezentacja multimedialna – wyniki sondażu o postawach patriotycznych.

Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich spoczywa nie tylko na szkole i nauczycielach. To także obowiązek rodziców i całego społeczeństwa.

Julia Miśkowicz

« 1 z 4 »

Wizyta Biskupa w szkole

W ramach wizytacji kanonicznej w dniu 24 kwietnia naszą szkołę odwiedził gość szczególny-Jego Ekscelencja ks. Biskup Damian Muskus. Wizyta tak niezwykłego gościa była wyjątkowym wydarzeniem dla całej społeczności szkolnej. Na początku Pani Dyrektor powitała Szanownego Gościa, po czym uczniowie zaprezentowali program słowno–muzyczny i wręczyli Biskupowi kwiaty, pięknie ubrani w stroje spiskie odmiany trybskiej.

Spotkanie nie mogłoby się odbyć bez miłej i serdecznej rozmowy z księdzem Biskupem, który skierował do zebranych słowa wsparcia i radosnego przekazywania Słowa Bożego oraz nawiązał do hasła przewodniego wiszącego na korytarzu szkolnym: Dobro czyń cały rok..

Podziękował nauczycielom i pracownikom za organizację licznych akcji charytatywnych, współpracę z siostrami Elżbietankami w Ziemi Świętej oraz trud i poświęcenie jakie wkładają w wychowanie młodego pokolenia.

Na zakończenie wizyty ks. Biskup udzielił wszystkim zebranym pasterskiego błogosławieństwa i udał się na spotkanie z nauczycielami.

Turniej BRD

24 kwietnia czworo uczniów z klasy VII w składzie: Karolina Budziszowska, Gabriela Turkot, Dawid Majerczak i Bartłomiej Słowik reprezentujących naszą szkołę wzięło udział w ogólnopolskim turnieju BRD na szczeblu powiatowym w Rabie Wyżnej. Na 16 drużyn i 64 uczestników lepsza od nas okazała się tylko drużyna Gospodarzy. Indywidualnie świetny 3 wynik osiągnął Bartek Słowik, a 6 Dawid Majerczak.

Gratulujemy serdecznie!

Lapbook – „książka na kolanach”

W bieżącym roku szkolnym na lekcjach  j. polskiego i  historii wprowadziłam nową metodę dydaktyczną na swoich lekcjach – lapbook , uznając, że należy wciąż modyfikować warsztat pracy i poszukiwać nowych, twórczych rozwiązań. Nauka języka polskiego kojarzy się uczniom z czytaniem narzuconych tekstów i redagowaniem wypracowań na nudne tematy. Co można zrobić, aby odczarować lekcje? Z pewnością odpowiedzi na to pytanie jest wiele. Żadna metoda czy forma wielokrotnie stosowana nie zmieni sposobu postrzegania lekcji przez uczniów. Dlatego warto ich zaskakiwać. 

Co to jest lapbook?

Lapbook jest czymś w rodzaju teczki tematycznej, w której możemy umieścić wiadomości na wybrany temat.  Taka teczka pełni raczej funkcję interaktywnej przestrzeni na rysunki, opowiadania, wykresy, słówka, terminy czy też zdjęcia. To wszystko umieszczone jest w kieszonkach, książeczkach o przeróżnych kształtach i na karteczkach.

Uczeń może go wykonać, dowolnie dobierając elementy, komponując z części logiczną całość, wyróżniając najważniejsze treści i chowając w koperty lub papierowe skrytki to, co uzna za warte odkrycia lub głębszej refleksji. W tworzeniu lapbooków nie ma ściśle określonych zasad. Ważniejsza jest tu fantazja, twórcze wykorzystanie papierowych materiałów i przedstawienie za ich pomocą wybranego zagadnienia. Skoro lapbook jest książką, to musi mieć swój tytuł i treść.

Z rozmów ze swoimi uczniami można wyciągnąć wnioski, że  uczniowie je uwielbiają. Potwierdzają to lekcje z czterema klasami, w których wypróbowałam tę metodę. Dzieci przygotowywały lapbooki z lektur, np. z „Baśniobór” czy  „Hobbita”, była to forma pracy klasowej z „Pajączka na rowerze” czy „Pamiętnik Felka Parerasa” w klasach IV i V. Klasa VI wykonała go z lektury „Ten obcy”, a VII czytając „Krzyżaków”. Poza tym lapbooki wykonywali uczniowie na historię opracowując postać wylosowanego Piasta (kl. IV-V).  Jako formę szkolnego drobnego eksperymentu można było potraktować fakt, że uczniowie przygotowują lapbooki  ze świadomością, że będą mogli z niego  podczas pracy na lekcjach skorzystać. Korzyści obopólne – uczniowie rzetelnie wykonali pracę, musieli w domu  zapamiętać, gdzie mają konkretne informacje, czyli przeczytać je po raz kolejny, no i mieli pewien komfort psychiczny, że mają pod ręką oficjalnie dopuszczoną „ściągę”. „Lapbooki z całego serca polecam, bo kształtują wiele cennych umiejętności, a ich kolorowa i zróżnicowana forma jest bardzo atrakcyjna.

Na jakich przedmiotach można wykorzystać lapbook?

Od przedszkola do ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej, na każdym przedmiocie, bez wyjątku.

Zalet robienia lapbooków jest mnóstwo:

Uczy organizacji pracy

Uczy cierpliwości i systematyczności

Rozwija kreatywność

Porządkuje i pogłębia wiedzę

Jest atrakcyjną formą nauki

Zachęca do powtórek i rozszerzania wiedzy [lapbook można wciąż rozbudowywać]

W zależności od wieku uczy samodzielności lub jest sposobem na spędzenie z dzieckiem czasu można go robić z nauczycielem, rodzicem, samodzielnie]

Lapbooki są kolorowe, przyciągają uwagę i dzieci chętnie do nich wracają

Lapbook może być na każdy temat

Można wykorzystać gotowe materiały i szablony, ale również przygotować własne

Wspaniały sposób na naukę

Powstają z nich książki tematyczne, do których zawsze można sięgnąć by zrobić „powtórkę materiału”

Rozwija przeróżne umiejętności (czytanie, pisanie, logiczne myślenie, koncentrację, kreatywność, pogłębia wiedzę z tematu na jaki jest robiony itp…)

Wady – brak

Cele tworzenia lapbooków:

-rozwijanie umiejętności  plastycznych (manualnych)

-rozwijanie sprawności czytania i pisania

-pobudzenie ciekawości

-kształcenie poczucia estetyki

-rozbudzenie kreatywności, wyobraźni

-umiejętność wyszukiwania informacji

-rozwijanie zainteresowań czytelniczych

-porządkowanie wiedzy uczniów

Lapbooki na dobre zagościły na lekcjach języka polskiego i historii. Przed przystąpieniem do wykonywania go uczniowie otrzymują ode mnie NaCoBeZu (Na Co Będę Zwracała Uwagę) i wiedzą, co należy w lapbooku umieścić. Poza tym- wszystko piszą ręcznie, co pozwala na utrwalenie wiedzy.

Praca nad lapbookiem daje uczniom wiele radości, a to jest także nie bez znaczenia.

Julia Miśkowicz

« 1 z 7 »