POLITYKA OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM w Szkole Podstawowej im. Świętej Elżbiety Węgierskiej w Trybszu
SZCEPIENIA PRZECIW WIRUSOWI BRODAWCZAKA (HPV)
W trosce o dobrostan oraz zdrowie uczniów i uczennic Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Zdrowia umożliwiającą szczepienie w szkołach przeciw wirusowi brodawczaka (HPV) aby uchronić dzieci przed zagrożeniami – także ciężkimi chorobami powodowanymi przez ten wirus.
Poniżej zamieszczamy pliki zawierające bliższe informacje nt. tej akcji.
List Ministra Edukacji i Ministra Zdrowia do rodziców (https://dokumenty.men.gov.pl/7a8f931c-5769-4a61-a0a0-301643d24e9c/2listministraedukacjiiministrazdrowiadorodzicow.pdf)
Informator dla rodziców (https://dokumenty.men.gov.pl/a98b1727-8e44-4662-9bf3-464af656e95f/7informatordlarodzicow.pdf)
Informator dla rodziców – Jak wygląda szczepienie dzieci i młodzieży w szkole (https://dokumenty.men.gov.pl/37aed983-1620-4708-b81d-d86180d73ef0/6informatordlarodzicowjakwygladaszczepieniedzieciimlodziezywszkole.pdf)
Przewodnik po szczepieniach przeciw HPV dla rodziców nastolatków (https://dokumenty.men.gov.pl/ba8b22b0-6c7a-4540-8550-e1cc5bae6eb6/9przewodnikposzczepieniachprzeciwhpvdlarodzicownastolatkow.pdf)
Cervarix-ulotka (https://dokumenty.men.gov.pl/8a484fad-571c-4fe0-abdb-e36270db4c11/13cervarixulotka.pdf)
Wzór oświadczenia i zgoda przedstawiciela ustawowego dziecka dotycząca szczepienia przeciw HPV w szkole (https://dokumenty.men.gov.pl/99761961-adb5-4b0f-bcc9-a3a9df7a763e/11wzoroswiadczenieizgodaprzedstawicielaustawowegodzieckadotyczacaszczepieniaprzeciwhpvwszkole.pdf)
Wzór deklaracja przedstawiciela ustawowego dziecka dotycząca szczepienia przeciw HPV w szkole (https://dokumenty.men.gov.pl/bfaa78b8-c5d7-4614-9bd8-a3d8b6ecf7e8/10wzordeklaracjaprzedstawicielaustawowegodzieckadotyczacaszczepieniaprzeciwhpvwszkole.pdf
ORZEŁ CZY NIELOT – KAMPANIA SPOŁECZNA
Rodzicu! Kiedyś twoje dziecko rozwinie skrzydła. Od Ciebie zależy czy będzie latać!
Fundacja Rodzice Przyszłości prowadzi kampanię społeczną, która zwraca uwagę na zjawisko przemocy emocjonalnej wobec dzieci. We współpracy z ekspertami przygotowany został bezpłatny, internetowy Test Świadomego Rodzica. Jego celem NIE jest ocena rozwiązujących go osób, a jedynie zachęta do poszerzenia wiedzy o tym, jak wychować wolne od przemocy emocjonalnej, dobre, mądre, zdrowe i szczęśliwe dzieci, które będą mogły rozwinąć skrzydła w dorosłym życiu. W ramach kampanii przygotowano również cykl filmów edukacyjnych stanowiących Vademecum Rodzica dostępne na stronie www.rodziceprzyszlosci.pl https://www.youtube.com/watch?v=0Gj9SC75edk&t=19s.
Do szóstego roku życia dzieci bezkrytycznie przyjmują świat przedstawiony przez rodziców i wychowawców. Fundacja chce uświadomić rodzicom oraz wszystkim tym, którzy zawodowo lub po przyjacielsku zajmują się dziećmi, jak wielkie znaczenie ma sposób porozumiewania się z dzieckiem, przekazywania mu informacji, poleceń i opisywanie świata. Bardzo wiele dzieci styka się z przemocą emocjonalną. Jest wiele zachowań dorosłych mających cechy przemocy emocjonalnej (nadużywanie pozycji przez rodziców, szantaż emocjonalny, rywalizowanie z dzieckiem, wymaganie perfekcjonizmu). Jednak najczęściej stosowane są formy presji emocjonalnej (zwłaszcza słowne wypowiedzi), które naruszają psychiczne granice dziecka i powodują jego napięcie, złe samopoczucie, fałszywe przekonania na swój temat, niekorzystny obraz własnej osoby, pesymistyczne myślenie i negatywne wyobrażenie przyszłości.
Są to w szczególności:
- Negatywne opinie i komentarze (destruktywna krytyka) na temat tego co zrobiło lub robi dziecko, wygłaszane wprost do dziecka lub do innych osób w obecności dziecka , przybierające formę agresji -„ zakała z ciebie”, „ ty kretynie, głupku, „ ty sieroto zarzygana” , „ty gapo, niedojdo jedna”, „fujara z niego”,” on zawsze wszystko popsuje”, „sił już do niego nie mam taki jest narwany, tępy, do niczego”, „dla takiego jak ty prezentem jest, że masz rodzinę”, „kto by takiego lubił, chciał”.
- Przedrzeźnianie dziecka, wyśmiewanie się, używanie obraźliwej formy imienia dziecka i nadawanie ośmieszającego przydomku „Ewa marchewa, Ewa spadła z drzewa”, „Pan sralimajtki”, „nic nam po nim””, „brudasiątko”, „śmierdziuch”, „złodziejskie nasienie”, „czarnuch”, „siusimajtek”, „rudzielec”, „grubas”, „nieudacznik”, „taki duży, a taki strachliwy”.
- Sugerowanie, że zachowanie dziecka będzie przyczyną nieszczęścia, choroby lub śmierci rodzica (szantaż emocjonalny) – „to przez takich jak ty”, „wpędzisz mnie do grobu”, „chcesz mnie wykończyć!”, „mamusia umrze jak tego nie zrobisz”, „przez ciebie dostanę zawału serca, trafię do wariatkowa, oszaleje”, „zobaczysz jak będziesz śpiewał jak mnie zabraknie”.
- Straszenie dziecka, zapowiedź surowej kary – „rób tak dalej a zobaczysz…”, ”ja ci zaraz pokażę, „ojciec przyjdzie z pracy to ruski miesiąc popamiętasz”, „przyjdzie Baba Jaga i ciebie zabierze”, „wszystkie dzieci się z ciebie będą śmiać”.
- „Negatywne wyrocznie (przepowiednie) i porównania – „tu mi kaktus wyrośnie jak ci się uda”, „on ma dwie lewe ręce-nic z niego nie będzie”, „zupełnie jak tatuś – nierób”, „do kogo ty się wrodziłeś – do tego pijaka i nicponia”, itp.
Rodzice i opiekunowie dzieci często używają ich w chwili własnej słabości. Przemoc emocjonalna jest najczęściej odreagowaniem dorosłych na ciekawość, żywiołowość, spontaniczność lub niecierpliwość małego dziecka.
PAMIĘTAJMY, ŻE W PRZYSZŁOŚCI, JAKO CZŁOWIEK DOROSŁY, BĘDZIE TAK SAMO LUB PODOBNIE TRAKTOWAŁO SWOJE DZIECKO.
SPRAWDŹ, CZY JESTEŚ ŚWIADOMYM RODZICEM
Bądź Świadomym Rodzicem – wypełnij bezpłatny test na stronie:
http://testy.rodziceprzyszlosci.pl/przemoc-emocjonalna/
Autor: Fundacja Rodzice Przyszłości
Projekt pod Honorowym Patronatem Przewodniczącego Komisji Rodziny i Polityki Społecznej Senatu RP i Rzecznika Praw Dziecka RP
Monika Nowak
pedagog specjalny
GODZINY DOSTĘPNOŚCI nauczycieli w roku szkolnym 2024/25
Błazoszek- Sołtys Renata | Czwartek 8:20 – 8:50 (co dwa tygodnie, począwszy od pierwszego czwartku w miesiącu) |
Bylina – Stanek Anna | Poniedziałek 9:35 – 10:05 (co dwa tygodnie, począwszy od pierwszego czwartku w miesiącu) |
O. Dziadkiewicz Rajmund Andrzej | Wtorek 12:30 – 13:00
Czwartek 12:30 – 13:00 |
Hanula Urszula | Czwartek 07:45 – 08:45 |
Jędraczka Zofia | – |
Kamińska Małgorzata | Poniedziałek 14:00 – 15:00 (pierwszy poniedziałek każdego miesiąca) |
Lasak Krystyna | Poniedziałek 10:35 – 11:35 (pierwszy poniedziałek każdego miesiąca) |
Miśkowicz Julia | Poniedziałek 07.45 – 08.45 |
Niemiec Bożena | Wtorek 14.05 – 15.05 |
Galarowicz Małgorzata | Wtorek 13:10 – 14:10 |
Nowak Monika | Wtorek 12:00 – 13:00 |
Pawlica Maria | Poniedziałek 13:15 – 14:15 |
Sołtys Elżbieta | Poniedziałek 14:00 – 15:00 (pierwszy poniedziałek każdego miesiąca) |
Stronczek Anna | Środa 13:00 – 14:00 |
Szewczyk Szczepan | Piątek 08:45 – 09:45 |
Waksmundzka Anna | Środa 07.45 – 08.45 |
Zasadni Sabina | Czwartek 13:00 – 13:45
Piątek 13:00 – 13:15 |
Zubek Justyna | Wtorek 12.30 – 13.00 Czwartek 10.00 – 10.30 |
Żołądek Józefa | – |
INFORMATOR DLA RODZICÓW
Depresja wśród nastolatków
DROGI RODZICU!
Według Światowej Organizacji Zdrowia z depresją zmaga się ponad 350 mln ludzi, co czyni ją jednym z najpoważniejszych problemów zdrowotnych. Zaburzenia depresyjne zdiagnozowano u ponad 5 proc. Polaków, a objawy depresyjne pojawiają się nawet u 32 proc. osób w wieku 13-17 lat. Należy pamiętać, że liczba osób doświadczających zaburzeń depresyjnych, które nie szukają pomocy specjalistów i nie zostały zdiagnozowane, jest o wiele wyższa.
Depresja młodzieńcza jest często bagatelizowana przez osoby dorosłe z otoczenia chorego, które tłumaczą ją młodzieńczym buntem. W EFEKCIE NASTOLATEK CIERPI W MILCZENIU lub też, chcąc zwrócić uwagę otoczenia, podejmuje różne niebezpieczne działania tj. samookaleczenia, próby samobójcze, spożywanie alkoholu i używanie substancji psychoaktywnych.
Zachęcam do zapoznania się z poniższą broszurą dotyczącą DEPRESJI MŁODZIEŃCZEJ.
Pedagog specjalny
Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się.
Rodzicu!
Zwróć uwagę na to by czas spędzany w domu przez Twoje dziecko został racjonalnie wykorzystany. Dzieciom wbrew pozorom potrzebna jest stabilność, którą może mu dać zaplanowanie dnia, czasu spędzonego po szkolnych lekcjach. Aby wesprzeć dzieci można ustalić harmonogram dnia. W rozkładzie można wydzielić godziny na naukę z rodzicem, rodzeństwem, naukę samodzielną, czas na relaks i odpoczynek, czas na realizację zainteresowań, oraz czas na obowiązki domowe.
Stałość, powtarzalność w naszym życiu a zwłaszcza w życiu dzieci jest czymś bardzo ważnym. Daje ona im poczucie zaufania, bezpieczeństwa, uczy odpowiedzialności i wdraża do samodzielności.
Jak można motywować i wspierać młodzież do systematycznego uczenia się poza szkołą:
Okazywać zainteresowanie nauką swoich dzieci, ich sukcesami i trudnościami. Chwalić swoje dzieci za wytrwałość i systematyczność. Uświadamiać uczniom wartość i znaczenie odbywania nauki w domu dla ich wiedzy i umiejętności.
Ogromny wpływ na motywację ma także pozytywna ocena rezultatów własnej pracy. Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy. Nie stawiajmy dziecku zbyt wygórowanych wymagań, swoje oczekiwania dostosujmy do jego możliwości.
Bardzo ważne jest, aby zadbać o bezpieczeństwo dziecka w sieci poprzez monitorowanie celu i czasu korzystania przez młodzież z sieci internetowej. Zachęcajmy do odpowiedzialnego, bezpiecznego i zgodnego z prawem korzystania z Internetu.
Podsumowując, jeśli chcesz pomóc dziecku zwiększyć motywację do nauki:
- wzbudzaj w dziecku zainteresowania wieloma dziedzinami życia, staraj się stworzyć warunki
do poszerzenia wiedzy i doświadczeń dziecka,
- pomagaj w rozwinięciu umiejętności potrzebnych w nauce (czytanie, zapamiętywanie, notowanie, koncentracja uwagi i inne),
- nauka w domu powinna odbywać się stale w tym samym miejscu, w ciszy i spokoju, gdzie bez problemu będzie mogło rozłożyć przybory do nauki, książki i zeszyty, inne potrzebne materiały oraz najlepiej o stałej porze,
- należy pamiętać aby nie odrywać dziecka od pracy nad lekcjami, nie zlecamy mu innych zajęć podczas czasu na naukę,
- każde dziecko ma swój indywidualny styl uczenia, jedni szybciej uczą się „na głos, gdy ktoś im opowiada, omawia, inni wolą sami spojrzeć, przeczytać, jeszcze inna grupa dzieci uczy się w „ruchu” przy muzyce w tle,
- dziecko mające lepszą pamięć wzrokową powinno uczyć się z podręcznika lub notatek, pomocne dla niego będą podkreślenia,
- dziecko o przewadze pamięci słuchowej w domu powinno uczyć się głośno albo słuchać tekstu czytanego przez inną osobę,
- należy poobserwować dziecko oraz porozmawiać z nim o tym co jemu sprzyja w nauce,
- przed przystąpieniem do wykonywania zadania dziecko powinno uporządkować swoje miejsce pracy i przygotować potrzebne pomoce i przybory,
- dziecko powinno najpierw wykonywać zadania trudniejsze a potem pozostałe jednakże, aby bardziej zachęcić i zmotywować można zacząć od łatwiejszego materiału, aby dziecko mogło osiągnąć sukces,
- należy ustalić przerwy, dziecko nie może uczyć się ciągle, 45 minut i przerwa na odreagowanie,
- aby wdrażać do samodzielności i aby to zaprocentowało w przyszłości nie należy robić zadania za dziecko tylko z dzieckiem,
- w procesie uczenia się ważną rolę odgrywa samokontrola wykonanej pracy,
- należy dziecko przyzwyczajać do podejmowania wysiłku, do pokonywania trudności, wtedy uwierzy we własne możliwości, a także uczy się rozwijać swoje uzdolnienia, a przede wszystkim uczy się odpowiedzialności za swoje postępowanie,
- najlepszym środkiem jest drobna nagroda, np. w postaci uznania rodziców, pochwały wtedy dziecko będzie miało poczucie, że rodzice interesują się jego życiem,
- doceniaj osiągnięcia dziecka, to go zmotywuje,
- warto rozróżnić tu dwa pojęcia: osiągnięcia a stopnie. Często pytamy dziecko „co dziś dostałeś”, a powinniśmy zapytać: „czego się dziś nauczyłeś”,
- dziecko będzie pozytywnie myślało o sobie, gdy będzie miało poczucie własnej wartości.
Zadaniem rodziców jest pomóc znaleźć swoje silne strony i nauczyć dzieci wykorzystywać je do zdobycia satysfakcji. Warto pomóc wykształcić w dziecku energię i inicjatywę by zrekompensować poczucie niskiej wartości, by znaleźć sposób zrównoważenia ewentualnej słabości.
Rodzicielska pomoc w nauce w domu powinna być dostosowana do potrzeb dziecka, a Wy rodzice znacie swoje dzieci najlepiej.
Dlatego Drogi Rodzicu wspieraj swoje dziecko !
Współpracujmy ze szkołą. Pamiętajmy, że nauczyciel to sprzymierzeniec w procesie edukacji dziecka. Jeżeli będziecie Państwo potrzebowali naszej pomocy, informacji, wsparcia w związku ze sprawami wychowawczymi, jesteśmy dla Was i dla Waszych dzieci. Harmonogram konsultacji nauczycieli dostępny jest w szkole oraz na stronie internetowej szkoły. Serdecznie zapraszamy.
Życzę Państwu zdrowia i wytrwałości.
Pedagog specjalny
Zapraszamy do zapoznania się z poniższą broszurą dotyczącą bezpieczeństwa dziecka w sieci.
W poniższym linku znajdziecie Państwo harmonogram wsparcia specjalistycznego rodziny w Ośrodku Pomocy Społecznej w Łapszach Niżnych.
W poniższym załaczniku umieszczony został artykuł na temat autyzmu i zespołu Aspergera. Zawiera najważniejsze informacje dotyczące tego zaburzenia o charakterze neurologicznym.
Tutaj dostępna jest prezentacja „Jak uczyć się języka angielskiego.
Informacja na temat potencjalnych zagrożeń związanych ze stosowaniem elektronicznych papierosów dostępna tutaj.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nowym Targu, w związku z pojawiającymi się informacjami o występowaniu wszawicy w niektórych placówkach oświatowo-wychowawczych, w załączeniu przesyła materiały edukacyjne dotyczące tego problemu. Do pobrania tutaj.
Działania profilaktyczne w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych muszą być realizowane systematycznie i w sposób skoordynowany. Niezbędna do tego jest współpraca pomiędzy rodzicami, dyrekcją placówki, nauczycielami i wychowawcami/opiekunami oraz pielęgniarką lub higienistką szkolną.
Zgodnie ze stanowiskiem Głównego Inspektora Sanitarnego należy przyjąć, że zgoda rodziców na objęcie dziecka opieką (w tym również opieką zdrowotną przez pielęgniarkę lub higienistkę szkolną w szkole lub placówce) jest równoznaczna z wyrażeniem zgody na dokonanie w przypadku uzasadnionym przeglądu czystości skóry głowy dziecka. Nie ma zatem konieczności uzyskiwania od rodziców lub opiekunów każdorazowo pisemnej zgody na przeprowadzenie kontroli czystości głowy u dziecka.
Ogólne warunki ubezpieczenia „Bezpieczna Szkoła” Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych dostępne tutaj.
Tutaj znajdziecie Państwo dokumenty dotyczące opieki stomatologicznej, którą objęte zostały dzieci naszej szkoły: