Archiwum autora: adminszkola1

ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2024/2025

Kolejny rok szkolny dobiegł końca. Był pełen wrażeń i wyzwań dla wszystkich: uczniów, rodziców i nauczycieli. Podczas uroczystego zakończenia wręczono świadectwa i nagrody uczniom, którzy osiągnęli najwyższą średnią. Rodzice wyróżnionych uczniów otrzymali listy gratulacyjne.

W tym roku szkolnym nowością była Nagroda Radnego p. Józefa Gronki dla ucznia z najwyższą średnią w szkole. Otrzymała ją uczennica z kl.7Amelia Wyrostek, która uzyskała średnią 5,38.

Lista uczniów z najwyższymi średnimi:

Kl. 8: Grzegorz Majerczak śr. 5,23

Paulina Moś śr. 5,08

Kl. 7: Amelia Wyrostek śr. 5,38

Lena Sarna śr. 5,31

Jakub Bizub śr. 4,77

Kl. 6: Paweł Findura śr. 5.09

Kamil Pluta śr. 4,82

Kl. 5: Wiktoria Koral śr. 5,09

Zuzanna Wojtanek śr. 4,82

Wojciech Miśkowicz śr. 4,82

Kl. 4: Katarzyna Turkot śr. 4,80

Wszystkim uczniom gratulujemy osiągnięć i życzymy udanego wakacyjnego odpoczynku.

« of 12 »

Rozstrzygnięcie VI Ogólnopolskiego Konkursu na Rymowankę o Bezpieczeństwie w Gospodarstwie Rolnym organizowanym przez KRUS

 

 

Bardzo miło jest nam poinformować, iż uczennica klasy IV, Katarzyna Turkot zdobyła I miejsce w powiatowym i II miejsce w wojewódzkim VI Ogólnopolskim Konkursie dla Dzieci na Rymowankę o Bezpieczeństwie w Gospodarstwie Rolnym pod hasłem „Wioski bez troski”. To wielkie osiągnięcie zarówno dla Kasi jak i dla szkoły. Bardzo się cieszymy, że w naszej szkole rodzą się małe talenty, które miejmy nadzieję w przyszłości pięknie się rozwiną.

 

UCZNIOWIE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH – W TRYBSZU I ŁAPSZANCE W MUZEUM AUSCHWITZ-BIRKENAU

Uczniowie klas siódmych i ósmych Szkół Podstawowych w Trybszu i Łapszance w dn. 24 VI br. wzięli udział w wycieczce integracyjnej do Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau.

Prowadzona przez panią przewodnik młodzież z ogromnym zainteresowaniem i jednocześnie głęboką zadumą wsłuchiwała się w historię byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady w Oświęcimiu, który dla świata jawi się jako symbol terroru i ludobójstwa. Przerażająca liczba ofiar, w tym Żydów i Polaków, oraz tego, co po nich pozostało (buty, walizki, ubrania, okulary…), wywarła ogromne wrażenie na młodych zwiedzających. Szczególne poruszenie wywołał barak, w którym „mieszkały” dzieci oraz przytoczone przez panią przewodnik fakty z nimi związane.

Uczniowie podczas zwiedzania byłego obozu byli prawdziwie poruszeni jego historią oraz historią ludzi, którzy zostali tam osadzeni.

Anna Bylina-Stanek

« of 2 »

Wycieczka do Niedzicy

Ostatni dzień nauki szkolnej był wyjątkowo udany dla uczniów klas 1-8, którzy wybrali się w tym dniu na szkolną wycieczkę do Niedzicy. W programie znalazła się wizyta na położonym nieopodal zamku Dunajec Cmentarzu rodziny Salamonów, na którym spoczywają członkowie rodu, w tym ostatni właściciele zamku.

Następnym punktem było zwiedzanie samego zamku wraz z panią przewodnik, dzięki której uczniowie mogli lepiej poznać historię i legendy tego miejscaZwiedzanie obejmowało m.in. dziedziniec, Izby Pańskie, sypialnię żupana, salę myśliwską, kaplicę i lochy więzienne. Z tarasów widokowych można było podziwiać wspaniały  widok na zalew, zaporę, ruiny Zamku w Czorsztynie i okoliczne szczyty.

Na koniec odbył się rejs po jeziorze Czorsztyńskim statkiem „Halny”, z pokładu którego można było podziwiać okoliczne zabytki zarówno architektury jak i przyrody takie jak: Zamek Dunajec w Niedzicy, zamek w Czorsztynie, Zaporę Wodną w Niedzicy, skansen na półwyspie Stylchen, Zielone Skałki, Pieniński Park Narodowy oraz wiele innych.

Piękna pogoda i atrakcyjny program wycieczki sprawiły, że uczniowie wracali do domu ze śpiewem i w doskonałych humorach.

« of 4 »

Dzień Nauki

19 lutego obchodzimy Dzień Nauki Polskiej – święto upamiętniające dorobek polskich naukowców i ich wkład w rozwój światowej nauki. Data ta nie jest przypadkowa – to rocznica urodzin Mikołaja Kopernika, który swoją teorią heliocentryczną zmienił bieg historii nauki. 
Uznanie dla polskich naukowców

Święto zostało ustanowione w 2020 roku, by uhonorować naukowców, których odkrycia miały kluczowy wpływ na rozwój intelektualny, społeczny i gospodarczy Polski. Mimo trudnych historycznych okoliczności – wojen, rozbiorów czy okupacji – polscy badacze nieustannie rozwijali swoje dziedziny, przyczyniając się do światowego postępu.

Wśród najwybitniejszych postaci warto wymienić:

  • Marię Skłodowską-Curie – pionierkę badań nad promieniotwórczością, dwukrotną laureatkę Nagrody Nobla,
  • Jana Heweliusza – wybitnego astronoma, konstruktora instrumentów astronomicznych,
  • Ignacego Łukasiewicza – wynalazcę lampy naftowej i pioniera przemysłu naftowego,
  • Karola Olszewskiego – współtwórcę pierwszej na świecie skroplonej próbki tlenu,
  • Ludwika Hirszfelda – pioniera immunologii i twórcę klasyfikacji grup krwi,
  • Stefana Banacha – jednego z najwybitniejszych matematyków XX wieku, współtwórcę analizy funkcjonalnej.

Ich dorobek stał się inspiracją dla kolejnych pokoleń badaczy.

W naszej szkole Dzień Nauki co prawda zorganizowaliśmy w czerwcu, ale również z myślą o Polskich wybitnych naukowcach. Doświadczenia zostały przygotowane przez uczniów z klas 7 i 8 pod opieką swoich Pań z przedmiotów ścisłych z dziedziny fizyki i chemii. Zostały one zaprezentowane młodszym kolegom i koleżankom z oddziałów przedszkolnych oraz klas 1-6. Przybliżyły uczniom podstawowe prawa przyrody, były ciekawym wyjaśnieniem zjawisk, które nas otaczają. Dla uczniów z klas starszych było to ciekawe doświadczenie dzielenia się wiedzą, przed tak szeroką publicznością. Zachęcamy do wspólnego odkrywania fascynującego świata nauki! 

No Images found.

„Już pływam” – zajęcia nauki pływania

W tym roku cała klasa 3 wzięła udział w projekcie „Już pływam”, realizowanym przez Województwo Małopolskie wspólnie z naszą gminą. Uczniowie uczestniczyli w zorganizowanych zajęciach nauki pływania w ramach pozalekcyjnych zajęć sportowych. Lekcje te odbywały się na basenie miejskim w Nowym Targu, pod okiem wykwalifikowanych instruktorów. Uczestnicy mieli zapewniony transport i opieką wychowawców

Dzieci z niecierpliwością oczekiwały każdego wyjazdu, a zajęcia sprawiały im ogromną frajdę. Niewątpliwie wpłynęły pozytywnie na ich zdrowie,  ale też uczyły samodyscypliny, cierpliwości, skupienia, a co najważniejsze zasad bezpiecznego zachowania się w wodzie. Większość dzieci zadeklarowała, że będzie kontynuować w ten sposób rozpoczętą naukę pływania.

No Images found.

II DZIEŃ SPISKI

W środę 18 czerwca cała społeczność szkolna w Trybszu świętowała II Dzień Spiski. Było to zarazem podsumowanie projektu edukacyjnego ,,O szkole, która przywracała do wsi korzenie.”

W tym dniu również w trakcie lekcji nasze zespoły regionalne Śfabelki i Trybskie Dzieci uczestniczyły w profesjonalnej sesji zdjęciowej, którą otrzymały w ramach nagrody po zwycięstwie na tegorocznych Zwykach Spiskich.

II Dzień Spiski rozpoczęła pani Anna – historyk, krótko prezentując burzliwą historię Spisza. Potem uczestnicy indywidualnie pracowali z mapką regionu.

W dalszej części na wszystkie dzieci czekały gry, zabawy i konkursy spiskie prowadzone przez panią dyrektor. Przeplatane były ciekawymi wykładami o jedzeniu: o chlebie i grulowniku, które same przygotowały pani Sabina i babcia naszych przedszkolaków p. Małgorzata Pawlica. Również Pani Sylwia wspólnie z klasą szóstą przygotowała moskole, które wszystkim bardzo smakowały.

Pani Zosia z najmłodszą grupą przedszkolaków, które były ubrane w stroje spiskie  pokazała zabawy na kole oraz zaprezentowała statystyki związane z Trybszem i jego mieszkańcami.
Poszczególne odmiany stroju spiskiego i ich cechy charakterystyczne prezentowały: p. dyrektor- kacwińską, p. Anna – trybską oraz dziewczynka z oddziału przedszkolnego Agnieszka Tomeczkowicz – jurgowską.

Najwięcej czasu w tym dniu zostało poświęconego odmianie trybskiej, o którą szkoła od wielu lat walczy, ocalając od zapomnienia.

Pani Anna, trybszanka z pochodzenia, uczulała, by trybszanie, a szczególnie panie dbały o odmianę trybską, szyjąc nowe stroje, żeby za kilkanaście lat można było jeszcze odróżnić odmianę trybską od kacwińskiej po szczegółach. Istnieje poważne niebezpieczeństwo wyparcia z czasem prawowitej odmiany trybskiej przez same trybszanki, jeśli nie będą wzorować się na starych strojach naszych babć. Każdy, kto zakłada strój spiski odmiany trybskiej powinien mieć świadomość różnicy, bo przecież po to kiedyś wyróżniono te 3 odmiany.

II Dzień Spiski zakończył się degustacją potraw spiskich. Wszystkim bardzo smakowały moskole, chleb i  grulowniki  popijane swojskim mlekiem.

To był bardzo radosny dzień. Szkoła rozbrzmiewała przyśpiewkami i zabawami spiskimi. W tym dniu nauczyciele i uczniowie godali, bo o gwarę też trzeba dbać.

Dziękujemy wszystkim, którzy w tym dniu założyli stroje spiskie.

Dziękujemy  Rodzicom, którzy wspomagają szkołę w przywracaniu stroju spiskiego odmiany trybskiej  do wsi. Oni tę lekcję odrobili celująco!

« of 20 »

Wyjazd na przedstawienie pt: „Jaśko, Margietka i Smok życzeń”

W poniedziałek 16 czerwca nasze przedszkolaki oraz uczniowie klas I-III wzięli udział w przedstawieniu teatralnym pt: „Jaśko, Margietka i Smok życzeń”. Zostało ono przygotowane przez grupę teatralną Skrempowani z Krempach. W ciekawy sposób opowiadało ono o losach rodzeństwa Jaśka i Margietki, którzy w ciemnym lesie natrafili na chatkę czterech czarownic. Na końcu aktorzy zaprosili nas do wspólnej zabawy. Z szerokimi uśmiechami wróciliśmy do szkoły.

Dziękujemy za zaproszenie i mamy nadzieję na kolejny wspólny spektakl.
« of 4 »

Rozstrzygnięcie XV Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego pt. “Wioski bez troski“

Na początku czerwca otrzymaliśmy wiadomość o rozstrzygnięciu XV Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego pt. “Wioski bez troski“ organizowanego przez KRUS. Nasi uczniowie przygotowali prace plastyczne w dwóch kategoriach. Wyróżnienie otrzymał uczeń oddziału zerowego Piotr Bizub. Pozostali zostali obdarowani nagrodami za udział. Serdecznie gratulujemy!

Lekcja o podatkach

17.06 klasa 2 i 3 odbyły niezwykłą lekcję, którą poprowadziły panie z Urzędu Skarbowego – pani Katarzyna Podkanowicz oraz mama naszej uczennicy – pani Elżbieta Gronka.
Celem zajęć było wprowadzenie w tematykę podatków. Uczniowie dowiedzieli się, czym są podatki, skąd się biorą, a także z czego składa się budżet państwa i na co wydatkowane są pieniądze publiczne.

Dzieci poznały także strukturę instytucji jaką jest Krajowa Administracja Skarbowa, poznały zawody jakie są z nią związane. Dużym zaskoczeniem  była dla nich wiadomość, że w szeregach KAS pracują również zwierzęta, m.in. psy, konie.

Zajęcia okazały się bardzo interesujące, a wydawałoby się trudny temat podatków, dzięki nim został oswojony i przyswojony. Teraz już każde dziecko wie, że nasze państwo może dobrze funkcjonować dzięki właśnie podatkom, które każdy płaci od swoich dochodów.

Serdecznie dziękujemy Paniom za tę wyjątkową lekcję.

« of 2 »