Archiwum miesiąca: maj 2019

W Małpim Gaju

29 maja dzieci z oddziału przedszkolnego oraz zerówki wraz z wychowawcami udali się na wycieczkę do sali zabaw „Małpi Gaj” w Nowym Targu. Na dzieci czekały liczne atrakcje, m.in. ogromne zjeżdżalnie, basen z piłeczkami, domki, jeździki, trampolina i wiele innych zabawek. Radości i wspólnej zabawy nie było końca. Za wspólną zabawę dzieci otrzymały od obsługi lizaki.

No Images found.

Językowe wygibasy

Zajęcia logopedyczne to ciężka praca zarówno dla dzieci, rodziców i nauczyciela. Uzyskanie prawidłowej artykulacji głosek wymaga wielu ćwiczeń aparatu mowy, a więc języka, policzków, warg, podniebienia miękkiego i ćwiczeń prawidłowego oddychania. Trzeba je wielokrotnie powtarzać, to tak jak na siłowni-im więcej razy powtórzymy tym szybciej efekt będzie widoczny. Na terapii logopedycznej urozmaicamy zajęcia tak, aby były one interesujące dla dzieci, a tym samym efektywne. Dzięki temu uczniowie dobrze się bawiąc usprawniają swoją mowę.

No Images found.

Wizyta wojów z drużyny Jarowita

W poniedziałek, 27 maja, do naszej szkoły zawitali niezwykli goście. Byli nimi średniowieczni wojowie z drużyny Jarowita. W tej roli zobaczyliśmy ojca jednej z naszych uczennic, mającego niezwykłe hobby, Pana Radosława Dzięciołowskiego i jego przyjaciół. Panowie uczestniczą w pokazach grup rekonstrukcyjnych. Wiciędzy Jarowita to drużyna złożona z wojów zarówno słowiańskich jak i wikińskich. Działają na terenie Nowego Sącza i okolic. Jako drużyna nawiązują do kultury materialnej i duchowej Słowian i wikingów z okresu IX i X wieku. Zajmują się odtwarzaniem wojennego rzemiosła, rekonstrukcją broni, uzbrojenia oraz strojów i przedmiotów codziennego użytku, zgodnie z kulturami i okresem jaki odtwarzają.

Uczniowie z ciekawością oglądali pokaz walki, zakładali hełmy i kolczugę, oglądali strzały i łuki. Wysłuchali opowieści o życiu naszych przodków,ich zwyczajach, sposobie ubierania. Taka żywa lekcja historii jest wspaniałą zachętą do uczenia się jej na co dzień.

Julia Miśkowicz 

No Images found.

Ogólnopolski Konkurs Nauk Przyrodniczych Świetlik

Pięcioro uczniów z klasy pierwszej 12 marca zmagało się z pytaniami Ogólnopolskiego Konkursu Świetlik. Pierwszoklasiści musieli wykazać się wiedzą na temat smogu, ras psów, kształtu Polski, przysmaków różnych zwierząt czy wyposażenia domu Eskimosa. Nasi naukowcy wykazali się umiejętnością logicznego myślenia, spostrzegawczością, a przede wszystkim wiedzą na tematy przyrodnicze. Najlepszy wynik zdobyła Lena Sarna – 81% i tym samym otrzymała wyróżnienie. Wszystkim uczniom serdecznie gratulujemy!

II Gminny Turniej Logicznego Myślenia „Błysk”

23 maja w Szkole Podstawowej im. Błogosławionego Jana Pawła II w Łapszach Wyżnych odbył się II Gminny Turniej Logicznego Myślenia „Błysk”. Do turnieju zgłosiło się 7 szkół z naszej gminy. W potyczkach słownych i kreatywnych  zmagało się 28 uczestników. Naszą szkołę reprezentowali następujący uczniowie: Julita Dzięciołowska z klasy V, Emilia Sarna z klasy VI, Patryk Ustupski-Zakręcki z klasy VII i Bartłomiej Budz z klasy VIII. Miła atmosfera sprzyjała rywalizacji i zmaganiom zawodników. Uczniowie z zapałem walczyli o nagrody dla swoich szkół. Nasza drużyna zajęła II miejsce.

Gratulacje!

No Images found.

Wycieczka do PPN

24 maja uczniowie klasy piątej wraz z uczniami ze Szkoły Podstawowej z Łapszanki uczestniczyli w pouczających zajęciach organizowanych przez Pieniński Park Narodowy. Ze względu na trudne warunki związane z obfitymi opadami deszczu w poprzednich dniach przewodnik zmienił standardowy plan tych zajęć. Na trasie wycieczki znalazły się dwa ciekawe miejsca: zamek w Czorsztynie i Hala Majerz, przez którą przebiega niebieski szlak na Trzy Korony. Zwiedzając zamek w Czorsztynie, poznaliśmy nie tylko kilka faktów dotyczących samego zamku, ale także dowiedzieliśmy się sporo o Pienińskim Parku Narodowym. Warto zapamiętać datę jego powstania -1932r., znajduje się ona w logo PPN. Jest to data znacząca, gdyż PPN to pierwszy park narodowy w Polsce.

« z 2 »

„Międzynarodowy Konkurs „Kangur Matematyczny – 2019”

Pierwszy dzień wiosny nie wszystkim kojarzył się z dniem wagarowicza. W tym dniu uczniowie naszej szkoły zmierzyli się z zadaniami w ramach Międzynarodowego Konkursu Matematycznego Kangur – 2019. Konkurs wywodzi się z Australii.  W 1990 roku został po raz pierwszy zorganizowany w Europie na terenie Francji i podobnie jak w Australii zyskał od razu dużą popularność. Z inicjatywy matematyków francuskich konkurs ogarniał stopniowo coraz więcej krajów europejskich i nie tylko. Międzynarodowy Konkurs „Kangur Matematyczny” jest w chwili obecnej najbardziej masową imprezą matematyczną na świecie.  Konkurs przeprowadzany jest w formie 75-minutowego testu jednokrotnego wyboru, składającego się z pytań podzielonych na kategorie pytań za 3, 4 i 5 punktów (koszt punktowy przekłada się na poziom trudności). W odpowiedziach podanych jest pięć rozwiązań z tylko jednym poprawnym.  W 1994 roku zostało utworzone towarzystwo, skupiające organizatorów konkursu z wszystkich krajów. Na corocznym walnym zgromadzeniu ustala ono szczegóły najbliższej edycji konkursu i między innymi wybiera ostateczne zestawy zadań konkursowych spośród propozycji wcześniej nadesłanych przez poszczególne kraje. BARTŁOMIEJ BUDZ, uczeń klasy ósmej został WYRÓŻNIONY w tym konkursie. Gratulujemy wszystkim uczestnikom, bo zadania nie należą do łatwych.

WYCIECZKA DO KOPALNI SOLI W BOCHNI

17 – 18 maja uczniowie klasy szóstej wzięli udział w wycieczce do zabytkowej kopalni soli w Bochni, która po prawie ośmiu wiekach wydobywania kruszcu, wygląda dziś jak podziemne miasto. Dzięki udostępnionej nam Podziemnej Ekspozycji Multimedialnej nasze zwiedzanie miało charakter swoistej podróży w czasie. Podczas wędrówki trasą turystyczną poznawaliśmy historię najstarszej w Polsce kopalni soli, której początki sięgają czasów średniowiecza.

Podróż rozpoczęliśmy od zjazdu pod ziemię szybem Campi (72 piętra w głąb!). Dzięki holograficznym i interaktywnym inscenizacjom oraz przestrzennym słuchowiskom, które mijaliśmy, grupa mogła zobaczyć, jak naprawdę wyglądała praca górnika w kopalni. W trakcie zwiedzania dzieci nie tylko dowiedziały się o tradycjach i obyczajach górników, ale również miały możliwość podziwiania prawdziwych arcydzieł wykonanych w soli (unikatowe kaplice, rzeźby solne oraz narzędzia i urządzenia górnicze).

Największym hitem całej wycieczki okazała się podróż podziemną kolejką zwaną przez tutejszych pracowników „Kuba”, która przemierzyła kilometrową trasę pomiędzy szybem Campi i Sutoris. Kolejka została tak nazwana na cześć ostatniego konia, który towarzyszył górnikom podczas pracy. Ciekawostką okazała się również Kaplica Św. Kingi, ponieważ jest ona jedynym na świecie kościołem, przez który biegną tory kolejki i przejeżdża pociąg. Zwiedzanie kopalni zakończyło się pobytem w komorze Ważyn, która znajduje się na poziomie VI „Sienkiewicz”, 250 m pod ziemią. Miejsce to pozwoliło naszym uczniom na zrelaksowanie się.

Pobyt w kopalni okazał się dla szóstoklasistów niezwykłą przygodą, ale też interesującą lekcją. Był to dla nich czas bardzo aktywny i pełen wrażeń. Bogatsi w wiedzę i wspomnienia z żalem opuszczali teren kopalni, aby udać się w drogę powrotną do domu.

« z 4 »

 

Klasa VIII w Warszawie

W poniedziałek, 13 maja, wyruszyliśmy na podbój Warszawy. Humory dopisywały, mimo późnej pory wyjazdu, i mimo, że byliśmy po wywiadówce. Do stolicy pojechaliśmy autobusem rejsowym, takim też wracaliśmy.

Miasto przywitało nas rankiem 14 maja deszczem i niską temperaturą. Ale ani deszcz, ani chłód nie zraziły nas do wycieczki. Na początku zwiedziliśmy Stare Miasto, Plac Zamkowy, obejrzeliśmy Kolumnę Zygmunta z bliska. W tym dniu także, zgodnie z planem, odwiedziliśmy Centrum Nauki Kopernik, w którym na wielu stanowiskach mogliśmy własnoręcznie przekonać się o działaniach urządzeń i przebiegu wielu zjawisk fizycznych. Obejrzeliśmy także seans „Astronauta” w Planetarium. W czasie prelekcji w formacie 3D przekonaliśmy się, co dzieje się z organizmem człowieka w kosmosie, z czego zbudowane są poszczególne planety i dlaczego na niektórych z nich nie można lądować.

Kolejny dzień przeżyliśmy intensywnie. Z rana zwiedzaliśmy Stadion Narodowy. Obejrzeliśmy trybuny, stanowiska dziennikarzy. Mogliśmy zobaczyć szatnię naszej reprezentacji, a nawet usiąść na miejscach naszych piłkarskich idoli. Byliśmy pod lożą prezydencką- platynową, do której prowadzi długi czerwony dywan. Obejrzeliśmy przygotowania do zawodów w żużlu- murawa boiska zamieniała się na naszych oczach w tor motocyklowy. Potem podjechaliśmy pod Pałac Kultury i Nauki. Po południu podążyliśmy trasą bohaterów naszej lektury „Kamienie na szaniec”. Wraz z Panią Przewodniczką rozpoczęliśmy trasę od pomnika Mikołaja Kopernika, następnie miejsce akcji pod Arsenałem. Zwiedziliśmy także muzeum Pawiak, gdzie zgromadzone są pamiątki po więźniach nie tylko z okresu II wojny światowej. Po drodze obejrzeliśmy budynek dawnego banku, z którego Polacy skradli Niemcom podczas wojny 102 miliony zł (dzisiejsze) z przeznaczeniem na zakup broni. Minęliśmy także Ratusz, w którym urzędował bohaterski Prezydent Warszawy, Stefan Starzyński. Tam też zginął poeta Krzysztof Kamil Baczyński. Kolejnym i ostatnim punktem tej trasy była wizyta na Wojskowym Cmentarzu na Powązkach. Tam z zadumą pochyliliśmy się nad grobami Aleksego Dawidowskiego -Alka, Jana Bytnara – Rudego i Tadeusza Zawadzkiego – Zośki, a także autora utworu- Aleksandra Kamińskiego. W strugach deszczu słuchaliśmy pięknej opowieści Pani Przewodniczki. To jednak nie był koniec tego dnia. Wieczorem uczestniczyliśmy w spektaklu – w Roku Moniuszkowskim w Operze Narodowej przeżywaliśmy „Straszny dwór”. Na tę okoliczność ubraliśmy się elegancko- w stroje galowe i wieczorowe. Opera zrobiła na nas ogromne wrażenie – zarówno sam budynek jak i sztuka- partie śpiewane przez męski chór i taniec- mazur. Jak dotąd, nie mieliśmy okazji być w operze.

Ostatni dzień naszego pobytu upłynął pod znakiem powrotu do domu, jednak wcześniej zwiedziliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego. Tam mogliśmy usiąść na motorze z okresu wojny, wysłuchać opowieści powstańca w drukarni powstańczej, przejść kanałami i zobaczyć wiele eksponatów z tamtego okresu.

Powrót upłynął nam szybko i w domu byliśmy już około 22 we czwartek.

Wycieczkę  wspominamy bardzo miło. Warto było w niej uczestniczyć, mimo niesprzyjającej pogody. Polecamy taki wyjazd innym klasom.

Julia Miśkowicz

« z 10 »