Życzymy pogodnych, radosnych, pełnych miłości
świąt Zmartwychwstania Pańskiego, a także smacznego „święconego” oraz tradycyjnie mokrego dyngusa.
Dyrekcja wraz z gronem pedagogicznym
Życzymy pogodnych, radosnych, pełnych miłości
świąt Zmartwychwstania Pańskiego, a także smacznego „święconego” oraz tradycyjnie mokrego dyngusa.
Dyrekcja wraz z gronem pedagogicznym
„Wodo, nie masz ani smaku, ani koloru, ani zapachu, nie można ciebie opisać, pije się ciebie, nie znając ciebie. Nie jesteś niezbędną do życia: jesteś samym życiem (…)”
Antoine Saint-Exupery
Tak woda to cudowna substancja, ale w pełni doceniamy jej piękno dopiero wtedy kiedy jej brakuje. Dlatego co roku 22 marca obchodzi się Światowy Dzień Wody. W tym roku Polska Akcja Humanitarna (www.pah.org.pl) zajmująca się m.in. organizacją pomocy tam gdzie brakuje wody pitnej, zorganizowała na ten dzień program pod nazwą: „Zróbmy szum wokół wody!”. Do tego programu włączyła się i nasza szkoła i też zrobiliśmy mały szum wokół wody. A dokładnie w okolicach 22 marca na lekcjach biologii lub chemii w kl V-VIII przeprowadziliśmy zajęcia w oparciu o scenariusze przygotowane przez PAH, na temat dostępności wody i jej globalnego znaczenia dla całej Ziemi. W zerówce i przedszkolu odbyły się krótkie spotkania o niezwykłych właściwościach wody i potrzebie jej ochrony.
Zorganizowaliśmy też kilka małych działań dla uczniów:
– „UCZĘ SIĘ Z WODĄ” dla kl. I – VIII uczniowie w wiosennym stroju nadsyłali zdjęcia selfie ze szklanką czy butelką wody – tu wyróżniliśmy zdjęcia: Magdaleny Słowik z kl. V i Laury Wyrostek z kl VI
– „LICZĘ WODĘ” dla kl. V – VIII – w tym zadaniu uczniowie liczyli w wybranym dniu ilość zużytej wody w domu na jedną osobę – wyniki różne 20 do 100 l na dzień na osobę.
W trakcie tych zajęć mogliśmy dowiedzieć się czym jest wirtualna woda, że podczas trzy minutowego mycia zębów przy odkręconym kranie marnujemy, aż 15 l wody i obecnie ok. 785 mln ludzi na świecie nie ma dostępu do czystej pitnej wody, a na stronie Kahoot.it rozwiązywaliśmy ciekawe quizy. Mamy nadzieję, że cel nasz został osiągnięty i zwróciliśmy uwagę na problem czystości wody i dostępu ludzi do zdrowej wody pitnej, bo przecież to prawo każdego człowieka. Dziękujemy wszystkim za udział. Wnioskiem z naszych zajęć było stwierdzenie, że to właśnie my jesteśmy współodpowiedzialni za stan wody na ziemi i dziś niestety samo tylko oszczędzanie wody to za mało. Co możemy robić? Możemy uczyć się i być świadomi obecnego stanu aby opracowywać nowe technologie i szukać nowych bezpiecznych rozwiązań. I dzięki tej wiedzy żyć tak aby tej wody zdrowej i czystej nie zabrakło nikomu na ziemi. Polecamy wszystkim poniższy link do krótkiego ciekawego filmiku – większość uczniów oglądała go na lekcji, ale możemy go polecić wszystkim.
Oszczędzanie wody to za mało – animacja edukacyjna PAH – YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=_yxt_rK0tOc
Najważniejszym jednak jest, że o wodzie powinniśmy myśleć NIE TYLKO 22 marca i w śmigus dyngus:), ale przez cały rok, bo jak napisał A. Saint-Exupery o wodzie:
„Nie jesteś niezbędną do życia: jesteś samym życiem.”
B. Kowalczyk
24 marca zostały ogłoszone wyniki konkursu „Najpiękniejszy kapelusz z okazji Dnia św. Patryka.” Do konkursu zgłosiło się 15 uczniów. Wszyscy uczniowie wykazali się kreatywnością, pomysłowością i zasłużyli na wyróżnienie.
Przyznano następujące miejsca:
I miejsce – Katarzyna Turkot kl. „O”
I miejsce – Jan Pawlica kl. „I”
II miejsce – Sylwia Waksmańska kl. „III”
II miejsce – Alan Wadowski kl. „O”
III miejsce – Kornelia Zygmuntowicz kl. „O”
III miejsce – Lena Sarna kl. „III”
Wyróżnienie – Paweł Findura kl. „II”
Uczestnicy otrzymali dyplomy i małe upominki. Dziękujemy wszystkim uczniom za zaangażowanie i gratulujemy wyników!
Gry i zabawy matematyczne to jedna z form poznawania i utrwalania wiadomości w zakresie edukacji matematycznej. Dobór odpowiednich gier i zabaw do realizacji procesu edukacyjnego nie tylko sprzyja jego uatrakcyjnieniu, ale także przyczynia się do rozwijania logicznego myślenia oraz twórczej aktywności dzieci. Poprzez zabawę w Bingo matematyczne, kostki do gry czy układanie promyków słońca z działań matematycznych klasa pierwsza utrwala i rozwija dodawanie i odejmowanie.
W tym m roku powitaliśmy wiosnę inaczej niż zwykle tzn. kl IV-VIII i przedszkolaki 22 marca w poniedziałek, a kl I-III 19 marca w piątek. Część uczniów zdalnie, a część stacjonarnie jeszcze w piątek. Większość założyła kolorowe ubrania z wiosenną nutą i kolorowe skarpetki z różnych par. Te ostatnie po to aby włączyć się w obchody Światowego Dnia Zespołu Downa, który przypadał 21 marca w pierwszy Dzień Wiosny. Pomimo trwającej pandemii i nauki zdalnej takie dni były okazją do bycia razem (choć zdalnie) i wspólnego świętowania.
17 marca obchodzimy wspomnienie św. Patryka, biskupa, patrona Irlandii. Posługując się trójlistną koniczyną, tłumaczył Irlandczykom tajemnicę Trójcy Przenajświętszej – dlatego ta roślina stała się symbolem Irlandii. Upowszechnił także zwyczaj usznej spowiedzi. Jego życiorys jest osnuty wieloma legendami.
Kult św. Patryka był bardzo rozpowszechniony w średniowiecznej Europie. Do dzisiaj jest bardzo żywy w samej Irlandii, która uważa go za swojego głównego patrona, a także w niektórych miejscowościach we Francji. Emigranci irlandzcy jego kult rozpowszechnili w Ameryce Północnej i w Australii. Irlandczycy wypowiadają ciekawe pozdrowienie: „Bóg, Maryja i św. Patryk niech będą z tobą”.
W tym dniu w naszej szkole wszyscy przyszli w kolorze zielonym. Na lekcjach nauczyciele przedstawili krótki film animowany w j.angielskim o św. Patryku oraz piosenkę o skrzacie – leprechaun, który jest samotnikiem zajmującym się wyrobem butów. Ponadto został zorganizowany konkurs „Najpiękniejszy kapelusz z okazji Dnia św. Patryka”.
Gminny Ośrodek Kultury w Łapszach Niżnych z siedzibą w Niedzicy wraz ze Stowarzyszeniem „Dzieci i Młodzież Spisza” zaprasza do wzięcia udziału w „Konkursie Talentów”, którego celem jest rozwijanie i promowanie talentów artystycznych dzieci i młodzieży naszego regionu.
Konkurs ma za zadanie wyłonić występujące indywidualnie lub grupowo osoby z ponadprzeciętnymi umiejętnościami w grze aktorskiej, grze na instrumencie, śpiewie, tańcu, akrobatyce oraz w innych formach artystycznych. Regulamin konkursu dopuszcza do udziału osoby w dowolnym wieku i z dowolnym rodzajem talentu.
W 2021 roku konkurs odbędzie się w formule online. Zachęcamy wszystkich uczniów do udziału!
Szczegóły konkursu: http://gok.lapszenizne.pl/?p=1305&fbclid=IwAR03F6RaIz3bI9yX0S5jHx_izuhHaH-S9QQeMQc9A0L1gnrGtS_NBYRuiJg
O tym, że życie w wolności od nałogów i uzależnień to życie szczęśliwe nikogo chyba przekonywać nie trzeba. Jednak, aby to było możliwe musimy już od najmłodszych lat ukazywać dzieciom prawidłowe wzorce zachowań oraz wdrażać i zachęcać ich do takich zachowań. Powinniśmy uczyć ich jak zdrowo żyć i pokazywać, że warto dbać o zdrowie duszy i ciała. Jednym słowem powinniśmy podejmować działania profilaktyczne tzn. takie, które będą chronić młodych ludzi przez popadaniem w różne uzależnienia. Profilaktyka jest sprawą kluczową w wychowywaniu młodego człowieka, który prędzej czy później zetknie się z różnymi używkami i zachowaniami ryzykownymi. Dlatego w naszej szkole jest to jedno z priorytetowych zadań: wyposażać dzieci w wiedzę na temat działania, skutków i szkodliwości różnego rodzaju używek i zachowań uzależniających np. uzależnień od gier komputerowych, internetu.
Nasza szkoła w I półroczu tego roku szkolnego, od września do lutego, brała udział w konkursie organizowanym przez Studium Prawa Europejskiego pt. „STOP uzależnieniom! Uczeń wolny od uzależnień!”. Zrealizowane przez nas zadania m.in. wykonanie plakatów, prac nt. profilaktyki wśród dzieci i młodzieży, pogadanki, filmy profilaktyczne itp., pozwoliły nam na uzyskanie certyfikatu. Jest to dla nas zachęta i zobowiązanie do nieustannego podejmowania działań profilaktycznych, tak aby nasi wychowankowie byli wolni od uzależnień, a przez to szczęśliwi, czerpiący prawdziwą radość z trzeźwego i dobrego życia.