W I semestrze tego roku szkolnego klasy IV – V oraz klasa VIII tworzyły KLUBY ORTOMOCNYCH. Klub został oficjalnie zgłoszony, dzieci otrzymały przydatne gadżety – teczki, ołówki, zeszyty, nakładki ułatwiające czytanie. Zajęcia w Klubie prowadzone były głównie na lekcjach łączonych w klasach 4-5. Pod koniec listopada uczniowie otrzymali kalendarz adwentowy składający się z 24 kieszonek na zadania. Dzieci miały cały miesiąc, aby wykonać kalendarz np. ze strony http://mamarak.pl/2016/11/okienkowy-kalendarz-adwentowy-do-druku/, wykonać włożone do niego zadania i je rozwiązać. Pod koniec semestru otrzymały niespodziankę, którą jest indeks, znaleziony w sieci i przystosowany dla uczniów. Odliczając czas do Bożego Narodzenia, uczniowie wykonywali krótkie, tematycznie związane z okresem świątecznym zadania. Poza tym – jedno zadanie z zeszytu Ortograffiti. Metoda ortograffiti pomaga w indywidualizacji pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania.
KLUB ORTOMOCNYCH – metoda ortograffiti w klasach IV-VI
Ortograffiti jest metodą, bo:
ma podwaliny naukowe – odwołuje się do spójnego zbioru reguł z zakresu psychologii, pedagogiki i terapii pedagogicznej, jest stosowana celowo i świadomie – wykorzystuje się ją w pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się czytania, pisania i liczenia, by pomóc im przezwyciężyć te trudności, ma charakter powtarzalny i systematyczny – składa się z szeregu usystematyzowanych, wzorcowych działań, które powtarzane wielokrotnie, przyniosą oczekiwany skutek. Wskazuje, jak należy postępować, by dojść do założonego celu – dysponuje zestawem ćwiczeń i pomocy dla uczniów. Na drugim etapie edukacji uczniowie rzadziej mają trudności z techniką czytania, pozostaje natomiast wolne tempo. Częściej pojawiają się trudności z rozumieniem czytanego tekstu. Zbytnia koncentracja na jakości czytania oraz coraz dłuższe i bardziej skomplikowane teksty utrudniają rozumienie czytanej treści. W pisaniu błędy specyficzne występują już rzadziej, natomiast błędy typowo ortograficzne, mimo znajomości reguł pisowni, są nadal widoczne.
Metoda Ortograffiti, oprócz stymulowania funkcji poznawczych ważnych w nauce czytania i pisania, koncentruje się na: przypomnieniu i utrwaleniu zasad ortograficznych, kształceniu i sprawdzeniu umiejętności czytania ze zrozumieniem, rozwijaniu form wypowiedzi pisemnej i ustnej.
Oprócz kalendarza adwentowego uczniowie wykonywali ortograficzne lapbooki, które będą uzupełniać stopniowo wykonując kolejne zadania.
Julia Miśkowicz