Archiwum miesiąca: październik 2018

Wycieczka do Krakowa

Uczniowie klas 4-8 brali udział w wycieczce do Krakowa. Miała charakter historyczny, dzieci bowiem zwiedziły miejsca związane z przeszłością.  W Katedrze Wawelskiej miały możliwość obejrzenia królewskich nagrobków. Wyszliśmy po wielu drewnianych schodach na wieżę z Dzwonem Zygmunta, skąd rozciąga się wspaniała panorama miasta. Będąc w Katedrze zeszliśmy do Krypt z Królewskimi Grobami,  odwiedziliśmy także kryptę wieszczów –  Juliusza Słowackiego i Adama Mickiewicza. Przy grobie tego ostatniego klasa ósma wydeklamowała Inwokację z „Pana Tadeusza”.  Najważniejszym jednak punktem programu w Kryptach był grób Marszałka, Józefa Piłsudskiego.

Kolejnym elementem wycieczki były warsztaty w Międzynarodowym Centrum Edukacji, w Kamienicy pod Krukami. Tematem zajęć dla klas 4-6 było dziedzictwo lokalne, a klas 7-8 – bycie obywatelem w swojej społeczności.

Ostatnią, edukacyjną częścią wycieczki była wizyta w Muzeum- Podziemny Kraków, gdzie uczniowie dowiedzieli się wielu wiadomości o dziejach średniowiecznego Krakowa. Na koniec, już tradycyjnie, odwiedziliśmy restaurację Mc Donalda.

Wycieczka była bardzo intensywna, jednak na drugi dzień okazało się, ze dzieci zapamiętały wiele faktów, o czym świadczą ich notatki w zeszytach do historii.

Julia Miśkowicz

« z 5 »

Zaproszenie

Społeczność Szkoły Podstawowej im. Świętej Elżbiety Węgierskiej w Trybszu serdecznie zaprasza na Wieczornicę „Dumni z Niepodległej”, która odbędzie się
5 listopada o godz. 18.00 w budynku Remizy OSP w Trybszu.

Dzień Edukacji Narodowej i Pasowanie na ucznia

Uczniowie klasy pierwszej Szkoły Podstawowej w Trybszu są już pełnoprawnymi uczniami. Pasowanie na ucznia klasy pierwszej odbyło się 12 października. Zgodnie z tradycją, pierwszoklasiści musieli wykazać się swoją wiedzą i umiejętnościami, było dużo wierszyków, piosenek – jedna nawet w języku angielskim. Po programie artystycznym uczniowie odpowiadali na szereg pytań, które zadawał przewodniczący Samorządu Uczniowskiego
w Trybszu i pani Dyrektor. Po ślubowaniu pani dyrektor Anna Stronczek  pasowała dzieci klas pierwszych na uczniów Szkoły Podstawowej w Trybszu. Na zakończenie pierwszoklasiści otrzymali dyplomy, prezenty od rodziców oraz kolegów z klasy drugiej. Po uroczystości cała społeczność szkolna mogła spróbować pysznych wypieków przygotowanych przez mamy dzieci klasy pierwszej.

« z 14 »

Pokaz historyczny „Ku Niepodległej”

W ramach obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości nasi uczniowie uczestniczyli w warsztatach historycznych „Ku niepodległej”. Mieli okazję zapoznać się z uzbrojeniem kosyniera, powstańca listopadowego i styczniowego, wreszcie żołnierza z okresu I wojny światowej. Wszystko to w strojach z epoki. Wydawać by się mogło, że zainteresowani byli głównie chłopcy? Nic bardziej mylnego. I dla dziewcząt znalazło się zajęcie – wcieliły się w rolę sanitariuszek.

Na koniec każda klasa miała możliwość dotknąć, obejrzeć każdy rekwizyt przywieziony przez prowadzących. Żywe lekcje historii są okazją nie tylko do przypomnienia sobie wiadomości, ale i rozbudzenia pasji.

Julia Miśkowicz

« z 9 »

Stacje zadaniowe z Panem Kleksem

Klasa 4 omawiając lekturę „Akademia Pana Kleksa” jedną z lekcji realizowała metodą stacji. Jak powszechnie wiadomo, najlepiej i najdłużej zapamiętujemy to, co sami zrobimy, czego sami doświadczymy. Dlatego tak ważne w procesie nauczania są metody aktywizujące. Metoda stacji dydaktycznych, zwana także „podróżą z przygodami”, umożliwia uczniom zdobywanie wiedzy przez doświadczenie. Uczniowie, pracując w grupach czy indywidualnie, wykonują zadania przygotowane przez nauczyciela na kilku stanowiskach (stacjach). Metoda stacji cieszy się dużym zainteresowaniem uczniów, głównie dlatego, że dostarcza im wielu pozytywnych emocji związanych z zabawą i rywalizacją. Metoda stacji ma wiele zalet. Największą z nich jest pobudzanie aktywności wszystkich uczniów przez cały czas trwania lekcji. Metoda ta daje uczniom poczucie przynależności do grupy, możliwość wykazania się inicjatywą, szansę odniesienia sukcesu.  Uczniowie, pracując, zdobywają umiejętności współpracy z innymi i respektowania przyjętych zasad, rozwijają umiejętność komunikowania się. Ogromne znaczenie ma także wartość integracyjna oraz zabawowy charakter tego sposobu uczenia się.  Ćwiczone są różne sprawności: rozumienia tekstu czytanego i słuchanego, pisania i mówienia. Zajęcia prowadzone metodą stacji zwiększają atrakcyjność lekcji, ponieważ obfitują w ciekawe rozwiązania, wyzwalają w uczniach kreatywność i otwartość oraz motywują ich do nauki. W przypadku naszej klasy 4 uczniowie pracowali indywidualnie – jest ich tylko czworo, ale i tak zabawa była przednia: od lekcji przędzenia liter (dosłownie!), poprzez pisanie pozdrowień do Pana Kleksa, do lekcji (!!) kleksografii.

Julia Miśkowicz

Nie wybrano galeria lub galeria została usunięta

Po – Spisz – noga czyli historyczny projekt edukacyjny w klasach 6 i 7

W ramach lekcji historii klasy 6  i 7 realizują projekt edukacyjny. Głównym celem jest oczywiście przybliżenie historii, tradycji, przyrody Spisza.

Uczniowie w grupach: Historyków, Geografów, Przyrodników, Etnografów, Architektów, Literatów i Biografów opracowywali zagadnienia związane ze Spiszem.  Powstały wspaniałe prace –  ogromny folder z informacjami o zabytkach,  plakaty o faunie i florze Spisza,  albumy o znanych ludziach i twórcach, ogromna mapa Spisza z zaznaczonymi najważniejszymi punktami- miejscowości, rzeki, góry, rezerwaty, a także wielka oś czasu, na której grupa zaznaczyła najważniejsze wydarzenia z historii Spisza – od czasów prehistorycznych po współczesne.  Oprócz tego- jedna z grup wykonywała lalki ubrane w trybski strój regionalny.

Praca ta była wstępem do kolejnych działań zaplanowanych w całościowym projekcie.  Czeka nas jeszcze wiele ciekawych odkryć – dla wielu uczniów taka „podróż” przyniosła wiele zaskakujących informacji.

Uczniowie bardzo się angażowali, pracowali w pocie czoła przez kilka godzin, dlatego wierzę, że kolejne zadania będą dla nich proste.

Julia Miśkowicz

VIII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia odbywa się od 2011 roku. Jest to wielkie święto w szkole, trwające nawet kilka tygodni. W tym dniu ludzie z całego świata uświadamiają innym, iż znajomość tabliczki mnożenia jest niezbędna w życiu codziennym, udowadniają, że można uczyć się jej z przyjemnością, a jej znajomość owocuje. Uczniowie przypominają sobie tabliczkę mnożenia w trakcie różnych zabaw, a momentem kulminacyjnym jest dzień przeprowadzania egzaminów. Odbywa się on pod hasłem: „Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają”. Następuje więc zamiana ról – dzieci stają są egzaminatorami, a dorośli – egzaminowanymi. Każdy, kto chce zdać egzamin z tabliczki mnożenia – podchodzi do stolika komisji i wyciąga z koszyka los egzaminacyjny. Na jednym losie znajduje się pięć pytań z tabliczki mnożenia. Każdy, kto odpowie poprawnie na wszystkie pytania – otrzymuje tytuł „Eksperta tabliczki mnożenia” oraz symboliczny znaczek sowy. 28 września cała społeczność naszej szkoły włączyła się w obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia. Od samego rana przy wejściu do szkoły na wchodzących czekała niespodzianka: pytanie z tabliczki mnożenia, a za właściwą odpowiedź w nagrodę cukierek. Do egzaminów przystąpiło 43 uczniów, chętni rodzice i nauczyciele.  Obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia wzbudziły w uczniach wiele pozytywnych emocji. Wyłoniliśmy MISTRZA TABLICZKI MNOŻENIA w klasach młodszych i starszych, zostali nim Laura  W. i Bartłomiej B. Wybraliśmy także najlepiej wykonany lapbook na temat TABLICZKI MNOŻENIA. W tym roku puchar zdobyła klasa VII. Wyniki zostały ogłoszone w poniedziałek 1 października. Zwycięzcy otrzymali puchary i dyplomy. Gratulujemy wszystkim „Ekspertom Tabliczki Mnożenia”. Dziękujemy uczniom, którzy włączyli się w organizację tego dnia!

« z 6 »

 

Oczyszczacz powietrza w przedszkolu

Z początkiem roku szkolnego do naszych przedszkolaków trafił oczyszczacz powietrza. Został on przekazany przez Marszałka Województwa Małopolskiego w ramach realizacji  projektu zintegrowanego LIFE pn. „Wdrażanie Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze” współfinansowanego ze środków Programu LIFE Unii Europejskiej. W ramach realizacji projektu przedszkolaki podczas zajęć zostają zapoznane z tematem zanieczyszczania powietrza i sposobami jego ochrony.

Tutaj można obejrzeć sprawozdanie z przeprowadzonej akcji.