Język szakala i żyrafy – warsztaty klas 4 i 5

„NIE WSTYD CI?!”

„ZAWSZE JESTEŚ TAKA BEZMYŚLNA?!”

„NIGDY NICZEGO NIE OSIĄGNIESZ Z TAKIM NASTAWIENIEM!”

„PRZESTAŃ!”

Kiedy słyszymy takie i podobne wypowiedzi, czujemy prawdopodobnie złość, wstyd, zakłopotanie, poczucie braku szacunku do nas etc. Taki język, to właśnie język „szakala”, o którym pisał i mówił Marshall B. Rosenberg (1934-2015). Rosenberg był znanym amerykańskim psychologiem, mediatorem i nauczycielem. W latach 60-tych XX. wieku opracował model Nonviolent Communication – NVC (Porozumienie Bez Przemocy – PBP). Jest to model komunikacji interpersonalnej i sposobu rozwiązywania konfliktów oparty na zasadach partnerstwa i szacunku dla drugiego człowieka.

Wszyscy wiemy jak ważna jest komunikacja, zwłaszcza międzyludzka. Jak ważne są słowa, które mogą w odpowiedni sposób zmotywować, ale także zranić. Uczniowie klas 4 i 5 podczas zajęć warsztatowych poznali i sami częściowo budowali/tworzyli sposoby porozumiewania się bez przemocy. Dowiedzieli się czyli czym różnią się języki żyrafy i szakala oraz jak można wprowadzić w życie szkolne i nie tylko szkolne – język żyrafy, który symbolizuje empatię, szczerość, umiejętność słuchania, rozumienie punktu widzenia innych, a przede wszystkim komunikowanie się bez oceniania. Jest to również język otwartego wyrażania uczuć i potrzeb.

Monika Nowak