Biblioteka

„Gdy się ktoś zaczyta, zawsze się czegoś nauczy, albo zapomni o tym, co mu dolega, albo zaśnie – w każdym razie wygra…”

 Henryk Sienkiewicz

 „Półka dla dorosłych”   rzecz o tym, że dobry przykład, czyli czytający rodzice to czytające dzieci:

Współczesny świat, czyli czytanie ważniejsze niż kiedykolwiek:

Wokół nas rzeczywistość z lawinowo rosnącą ilością informacji i wiedzy. Kto nie czyta, nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie. Czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem od telewizji i komputerów. Więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę do pokonywania wielu pokus i zagrożeń. Aby rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci warto włączyć czytanie książek do codziennego porządku dnia. Uczymy w ten sposób umiejętności wykorzystania czasu wolnego, by nie był on czasem nudy a niekiedy demoralizacji, a dobrodziejstwem. Już sam fakt obecności książki w domu stwarza atmosferę wychowawczą, sprzyjającą czytaniu, a gromadzenie książek własnych jest jednym z przejawów ukształtowania zainteresowań czytelniczych. Nikt nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować. W tym procesie współpracować musi biblioteka i dom. Od najmłodszych lat, a nawet miesięcy życia dziecka, wprowadzamy rytuał głośnego czytania dziecku, często wielokrotnie czytamy tę samą książkę lub wiersz. Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku: buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem, zapewnia emocjonalny rozwój dziecka, rozwija język, pamięć i wyobraźnię, uczy myślenia, poprawia koncentrację, wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka, poszerza wiedzę ogólną, ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole, uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu, zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów, chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury, kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

W każdym jednak wieku sami bądźmy przykładem –

 dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach.

To dorośli kształcą postawę czytelniczą swoich pociech, przyszłych czytelników, wpływają na ich stosunek do książek i czytelnictwa. Zatem, Drodzy Państwo, bądźmy dla naszych dzieci autorytetami, wzorami, przewodnikami po magicznym świecie literatury i czytelnictwa. Dorastanie jest etapem, w którym zapewne trudno będzie kontynuować głośne czytanie, więc może warto zaproponować wieczorne wspólne czytanie i wymienianie się uwagami, spostrzeżeniami, głośne czytanie interesujących, czy humorystycznych fragmentów książek. Lektura może stać się wstępem do dalszych rozmów o wielu jakże istotnych sprawach, problemach, z jakimi stykamy się w codziennym życiu. Początkowo może się to wydać trudne i dziwne. Jednak badania dowodzą, że poprzez czytanie i obcowanie z książką relacje rodzica z dzieckiem mogą się zacieśnić, pozwolą zrozumieć świat nastolatka, sprawią autentyczną radość i satysfakcję. Międzynarodowe badania czytelnictwa dzieci i młodzieży wskazują na bardzo duży wpływ rodziców na treść, rodzaj i liczbę czytanych przez dzieci pozycji, a także na czas przeznaczony na czytanie oraz kształtowanie się sympatii do poszczególnych autorów. Rola rodziców nie powinna kończyć się wówczas, kiedy dziecko umie już czytać.

Na zakończenie należy jeszcze raz podkreślić, że to dom rodzinny ma stworzyć właściwy klimat do obcowania młodego czytelnika z książką, `ma ukazać jej wartość i użyteczność, wyrobić pożądane nawyki i doradzać na miarę swoich możliwości i posiadanej wiedzy oraz umiejętności. Przedszkole i szkoła mają obowiązek: wyrobienia u wszystkich uczniów umiejętności pracy z książką, rozwijać zainteresowania czytelnicze, kształcić poprzez właściwy dobór lektur, kierować procesem czytelnictwa zgodnie z realizowanym programem dydaktyczno-wychowawczym. Jednak według słów pani
I. Podlasińskiej: „Droga do czytelnictwa wiedzie przez aktywny udział rodziców w tym procesie (…) Nikt i nic nie może ich w tym wyręczyć. Biblioteka, przedszkole, szkoła mogą być tylko pomocą” – dopiero współdziałanie szkoły oraz domu rodzinnego w tej dziedzinie może dać efekty jedynie w warunkach wzajemnego zrozumienia.

Wychodząc z założenia, że Dorośli w naszej społeczności lokalnej także czytają,  w bibliotece powstała „półka dla dorosłych”. Zawiera wiele pozycji przywiezionych z Biblioteki Publicznej z Łapsz Niżnych, a także tych zgromadzonych w naszej szkolnej bibliotece. Poza tym spora część to książki, które zostały przez Rodziców i Nauczycieli wypożyczone na cały rok szkolny dla wymiany czytelniczej.  Lista książek dostępnych na „półce dla dorosłych” znajduje się tutaj. Idą długie, jesienno- zimowe wieczory, warto coś przeczytać,  każdy znajdzie coś dla siebie.
Zainteresowanych proszę o wypożyczanie przez dzieci (można napisać tytuł na karteczce) lub osobisty kontakt. Biblioteka- po zmianie planu, czynna jest w każdą długą przerwę (11.20 – 11.35) od poniedziałku do czwartku oraz w poniedziałki w godz. 13.15- 14.00 i czwartki 11.35- 14.00. Jestem także do dyspozycji we wtorki w godz. 8.00 – 8.45 (podczas czasu na konsultacje). Z zasobów „półki dla dorosłych” mogą korzystać nie tylko Rodzice naszych uczniów, ale każda zainteresowana osoba.

BARDZO PROSZĘ O TAKIE KORZYSTANIE Z POŻYCZONYCH KSIĄŻEK, ŻEBY W PIERWOTNYM STANIE WRÓCIŁY DO WŁAŚCICIELI. Bardzo przepraszam, że o tym jest mowa, ale różnie bywa. Proszę także o niezbyt długie przetrzymywanie książek – do 3 tygodni.
SERDECZNIE ZAPRASZAM I ŻYCZĘ PRZYJEMNYCH WRAŻEŃ CZYTELNICZYCH.

Julia  Miśkowicz