Archiwum autora: adminszkola1

CO TY WIESZ O KAZIMIERZU WIELKIM?

Kazimierza Wielkiego znają wszyscy z lekcji historii. Wiemy, że „zastał Polskę drewnianą, a  zostawił murowaną”. Jednak życie i działalność króla kryją wiele innych szczegółów. Z taką wiedzą mierzyli się Lena Sarna, Paweł Findura i Jakub Bizub, którzy zostali finalistami II Wojewódzkiego Konkursu Historycznego „Kazimierz Wielki i jego czasy”. Etap wojewódzki odbył się 5 czerwca w Złotej, niedaleko Zakliczyna.
Gratulujemy wiedzy i życzymy powodzenia w kolejnych zmaganiach,
Bardzo serdecznie dziękujemy Panu Janowi Bizubowi za poświęcenie czasu i zapewnienie nam transportu do Złotej.
Warto poszerzać swoją wiedzę, bowiem rozwija nas i wdraża do samokształcenia oraz doskonalenia umiejętności kluczowych i ponadprzedmiotowych.

Julia Miśkowicz

No Images found.

Wycieczka do Miasteczka Galicyjskiego w Nowym Sączu.

Z okazji Dnia Dziecka wybraliśmy się na wycieczkę do Miasteczka Galicyjskiego w Nowym Sączu. Uczniowie mieli możliwość na chwilę cofnąć się w czasie i zasmakować atmosfery prowincji galicyjskiej przełomu XIX i XX wieku. Atrakcyjny zespół architektoniczno-urbanistyczny, składa się z kopii wartościowych, a nieistniejących lub nienadających się do przeniesienia obiektów historycznych, wybudowany w oparciu o nowoczesne technologie materiałowe. Ulokowane obiekty wyposażone są w czynne funkcje usługowe, handlowe i gastronomiczne, nawiązujące do dziejów małych miasteczek w okresie autonomii galicyjskiej, m.in.: apteka, pracownia zegarmistrza, stolarza oraz stara poczta czy drukarnia. W tym miejscu zarówno starsi i młodzi turyści, mogli przeżyć i zakosztować chociaż odrobinę klimatu życia codziennego w zrekonstruowanej przestrzeni dawnego, prowincjonalnego miasteczka w Galicji. Ponadto uczniowie brali udział w różnych zajęciach warsztatowych. Starsza grupa poznała dawną sztukę wytwarzania papieru i wykonała własnoręcznie arkusz papieru czerpanego. Kolejna grupa brała udział w zajęciach kształtujących inwencję twórczą i wykonali biżuterię – bransoletki. Z kolei najmłodsza grupa tworzyła ekologiczne zapachowe świeczki sojowe.

Celem wycieczki było świętowanie Dnia Dziecka poprzez upowszechnianie szeroko pojętej tradycji, tworzenie płaszczyzny kontaktów młodszego odbiorcy z historią, kulturą i sztuką. Wycieczkę zaliczamy do udanych, a zarówno pogoda jak i humory dopisały 😊

Romby, romby do pracy!!!

W klasie 6 na zajęciach dodatkowych z matematyki uczniowie postanowili wykorzystać swoje matematyczne umiejętności i kreatywność, aby pokazać, jak wyjątkowe są romby. W czym tkwi sekret? Szóstoklasiści postanowili stworzyć trójwymiarowe figury, korzystając z właściwości rombów składając je metodą origami. Nie była to łatwa praca, ponieważ wymagała od dzieci cierpliwości, dokładności i współpracy w grupie. Oto kilka zdjęć podsumowujących ich pracę 🙂

OriMatma dziękuję za pomysł na wykorzystanie rombów.
 
Bożena Niemiec

No Images found.

KANGUR MATEMATYCZNY

21 marca 12 uczniów z naszej szkoły wzięło udział w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym „Kangur 2024″. Głównym organizatorem konkursu matematycznego „Kangur” w Polsce jest Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych w Toruniu, natomiast międzynarodowym inicjatorem konkursu jest paryskie stowarzyszenie „Kangourou Sans Frontières”. Polska edycja konkursu Kangur prowadzona jest pod patronatem Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i ma na celu popularyzację matematyki. Konkurs miał charakter jednorazowego testu. Zadania oraz termin ustalane były przez stowarzyszenie „Kangourou Sans Frontières”. Na rozwiązanie testu przeznaczone było 75 minut.
 
Miło mam zakomunikować, że WYRÓŻNIENIE w tegorocznym konkursie otrzymał Grzegorz Majerczak, uczeń VII klasy. 
 
Wszystkim gratulujemy ogromnej wiedzy, odwagi i zaangażowania.
                                                                                                                                         Bożena Niemiec

No Images found.

 
 
 
 

Dzień Mamy    

„…Za to, że zawsze jesteś przy mym boku,

Za to, że wskazujesz mi drogę w mroku,

Za to, że dni moje tęczą malujesz,

Dziś Mamo z głębi serca Ci dziękuję.”

                                                                      /K.I.Gałczyński/

Dzień Mamy przypada 26 maja, jest jednym z najpiękniejszych świąt w roku, pełnym miłych życzeń i kwiatów, będących wyrazem miłości i szacunku dla swoich mam. My także postanowiliśmy w szczególny sposób uczcić to święto, dlatego też 22 maja w naszej szkole odbyła się uroczystość z tej okazji. Bogata część artystyczna obejmowała m.in.: przedstawienie teatralne przygotowane przez Szkolne Kółko Teatralne pt. „Mały Książe”. Nie zabrakło wspólnej zabawy, w której wyobraźnią i szybką reakcją wykazać musiały się zarówno dzieci oraz ich mamy. Podziwiać można było także piękne wykonania piosenek dzieci z klas 1-3 oraz zdolności taneczne zerówki i grupy najmłodszej. Życzenia oraz występy naszych uczniów były wzruszające, a zwieńczeniem dzieła było wręczenie mamom wykonanych przez dzieci upominków oraz kwiatów. Całość spotkania umilił słodki poczęstunek. Uroczystość przebiegła w miłej i ciepłej atmosferze i na pewno na długo zapadnie w pamięci. W przygotowania zaangażowani byli nauczyciele, pracownicy oraz dzieci, za co serdecznie dziękujemy!!

Wszystkim Mamom z okazji ich święta składamy serdeczne życzenia – pociechy z dzieci, zdrowia, radości i dużo miłości.

                                                                                                                  Monika Nowak

« z 11 »

Światowy Dzień Wody z Państwową Akcją Humanitarną

22 marca to Światowy Dzień Wody, jednak w wielu krajach nie jest to powód do świętowania. Aż połowa ludzi na świecie doświadcza krytycznego braku wody w ciągu roku, a w desperacji – pije skażoną, szkodliwą wodę, narażając się na choroby lub śmierć. Zaledwie 0,5% wody dostępnej na ziemi nadaje się do picia! 2 miliardy ludzi nie ma dostępu do czystej i bezpiecznej wody! 50% globu doświadcza braku wody w ciągu roku! Trwający obecnie kryzys klimatyczny nasila wszystkie ze wskazanych przyczyn, zwiększając np. prawdopodobieństwo katastrof naturalnych lub konfliktów o zasoby i wprowadzając niestabilność w zjawiskach klimatycznych. Uczniowie naszej szkoły dowiadywali się o tym na zajęciach w marcu. Mieli możliwość zobaczyć jak w Afryce buduje się studnie oraz porównać warunki swojego życia z zżyciem rówieśników w krajach gdzie dostęp do wody jest znacznie ograniczony. Zapoznawali się z tym ważnym problemem jaki dotyka coraz więcej ludzi na świecie, uczyli jak mamy wodę oszczędzać, za co otrzymali certyfikat.

« z 3 »

Wycieczka przedszkolaków do sali zabaw

 😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊

W środę, 15.05.2024 r. dzieci z naszego przedszkola grupa „Pszczółki „wyruszyły na wycieczkę do sali zabaw „Małpi Gaj” w Nowym Targu. Celem naszej wycieczki była przede wszystkim integracja rówieśnicza grupy, rozwijanie motoryki dużej i małej dzieci oraz stworzenie możliwości radosnego spędzenia czasu. W sali zabaw przedszkolaki mogły skorzystać z licznych atrakcji, m.in. z basenu z tysiącem kulek, tuneli, zjeżdżać na zjeżdżalni, budować obiekty z dużych klocków . Zadowolone, szczęśliwe i  pełne wrażeń dzieci wróciły do Przedszkola.

No Images found.

HISTORIA ZAKLĘTA  W ZABYTKU  

W ramach edukacji regionalnej, 8 i 10 maja odbyły się warsztaty w zabytkowych wnętrzach starego kościółka w Trybszu W pierwszej części spotkania, wspólnie z dziećmi rozmawialiśmy o tym, czym jest zabytek, czym jest pomnik historii i dlaczego tak ważna jest ich ochrona. Zastanawialiśmy się, czy blok może być zabytkiem i co możemy zrobić, by nasze dziedzictwo przetrwało jak najdłużej.  Uczniowie z klas 4 – 7 rozwiązywali Quest przybliżający historię obu świątyń. Na cmentarzu wysłuchali kilku historii, a potem ruszyli do rozwiązywania kolejnych zadań, między innymi skupiających się na rzeźbie Pieta. W drugiej części ,już w starym kościele, poznali jego historię, próbowali swoich sił rysując wybrane przez siebie fragmenty polichromii. Wysłuchali także legend – o św. Jerzym, św. Marcinie – których przedstawiono na polichromii, a przede wszystkim o powstaniu naszego kościoła. Na koniec zmierzyli się z zadaniem polegającym na wymyśleniu własnej legendy na ten temat.

Słowo „dziedzictwo” wskazuje, że jest to coś, co odziedziczyliśmy po poprzednich pokoleniach, ale to również dorobek naszych czasów, który zostawimy w spadku dla następnych generacji. Wiąże się z tym pamięć o minionych wydarzeniach i osobach, a więc wiedza o tym, skąd przychodzimy. Dziedzictwo to wartość – materialna i duchowa.  Warto znać swoje korzenie.

Julia Miśkowicz

 

KONKURS PLASTYCZNY Z OKAZJI 100-LECIA LASÓW PAŃSTWOWYCH

Konkurs plastyczny pn. KARTKA URODZINOWA NA 100-LECIE LASÓW PAŃSTWOWYCH cieszył się sporym zainteresowaniem. Łącznie nadesłano aż 146 prac konkursowych. Techniki wykonania prac były pomysłowe i ciekawe, z tego też względu komisja konkursowa nie miała łatwego zadania z wyborem laureatów konkursu. Z naszej szkoły do konkursu przystąpiły dwie osoby – Julianna Pruzińska oraz Amelia Kurnat z klasy 1. Konkurencja była ogromna, nie udało się tym razem wygrać, mimo to gratulujemy dziewczynkom pomysłu i kreatywności oraz zachęcamy do udziału w innych ciekawych konkursach.

Wyniki konkursu dostępne na stronie internetowej:

https://kroscienko.krakow.lasy.gov.pl/aktualnosci/-/asset_publisher/1M8a/content/wyniki-konkursu-plastycznego

« z 2 »

Ogólnopolski projekt edukacyjny „Sztuka emocji”

Zakończyliśmy realizację Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Sztuka emocji”, który miał na celu skierować uwagę i działania dzieci w obszar emocji, wykorzystując do tego sztukę pod jej wszelakimi postaciami. Projekt zakładał także m.in.: wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych, przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne. Projekt i jego działania w założeniach osadzone były w duchu arteterapii i mindfulness. Podczas zajęć jeden raz w miesiącu poznawaliśmy emocje używając do tego celu różnych dziedzin sztuki: zaskoczenie – rzeźba, żal – fotografia, zachwyt – teatr, zazdrość – literatura, odwaga – film, spokój – sztuki plastyczne, gniew – muzyka, podziw – taniec. Była to ciekawa podróż i doświadczenie zarówno dla nauczyciela jak i dzieci.

« z 2 »